اولویت توزیع بنزین استاندارد با کلان شهرهاست؟

به گزارش خبر آزمون، به گزارش خبرنگاران، مدیرعامل شرکت پخش و توزیع فرآورده های نفتی اعلام نموده در هشت کلان شهر، سوخت با کیفیت یورو 4 توزیع شده است. اما علت اصلی توزیع این نوع سوخت چیست و آیا این نوع سوخت، در همه کشور توزیع می گردد؟

اولویت توزیع بنزین استاندارد با کلان شهرهاست؟

همایون صالحی، رئیس کانون جایگاه داران سوخت در همین باره به خبرنگاران می گوید: قرار بود کلان شهرها، به دلایلی قانونی و برای نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی، بنزین یورو 4 دریافت نمایند. گاهی البته، هم مازاد این بنزین به بقیه شهرها فرستاده می گردد و گاهی همین اندازه بنزین، به کلان شهرها هم نمی رسد.

مدت ها پیش کارشناسان و برنامه ریزان شهری، نسبت به مرکزگرایی در کشور و به خصوص مرکز انتقاداتی داشتند؛ حالا به نظر می رسد سوختی که در شهرهای ایران توزیع می گردد، از کیفیت سوخت کلان شهرها برخوردار نیست.

صالحی ادامه می دهد: سوختی که در کشور توزیع می سود، بنزین یورو، بنزین سوپر و بنزین معمولی است.

سوخت یورو 4 تاثیری بر کاهش آلودگی دارد؟

کیفیت بنزین به جز تاثیری که در سلامت خودرو دارد، بر کاهش یا افزایش اندازه آلاینده های هوا هم اثر می گذارد. صالحی در همین باره اذعان می نماید: نوع بنزین در مصرف خوردوها و آلودگی اثرگذار است.

او به آلودگی تهران اشاره می نماید و می افزاید: آلودگی شهر تهران در این روزها، باعث شده مصرف مازوت ممنوع گردد و از تردد خودروهایی که آلودگی بیشتری ایجاد می نمایند، جلوگیری گردد.

او یادآوری می نماید: باید ابتدا خطوط مترو و حمل ونقل عمومی را افزایش دهیم و ناوگان حمل ونقل عمومی را به روز کنیم. چنین اقداماتی تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

صالحی خاطرنشان می نماید: در کشورهای پیشرفته، بنزین های متفاوتی عرضه می گردد که از استانداردهای بالایی برخوردار هستند اما در ایران بنزین، در اختیار دولت است.

او به مزیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مقوله اشاره می نماید: نوع، کیفیت و مبلغ سوخت در جهان فرق دارد و علت آن هم فضای رقابتی میان فراورینمایندگان بنزین است.

او کم کیفیت بودن بنزین ایران را به علت غیبت بخش خصوصی می داند. صالحی اضافه می نماید: فراوری، توزیع و قیمت سوخت در هیچ جای جهان به این شکل نیست. یکی از سیاست های اصل 44 که از آن به کرات یاد می گردد کاهش تصدی گری دولت به خصوص در همین مورد است.

او در آخر یادآور می گردد: یکی از خواسته های صنف جایگاه داران هم جدایی از بخش دولت است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 57

به "اولویت توزیع بنزین استاندارد با کلان شهرهاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت توزیع بنزین استاندارد با کلان شهرهاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید