دشت هلن چهارمحال و بختیاری؛ سفر به سوئیس ایران

به گزارش خبر آزمون، در همسایگی رشته کوه های زاگرس، دشتی بی کران پهن شده است که با طبیعت بکر و بی نظیرش، هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید. دشت هلن شهرکرد، عروس ایران زمین و یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

دشت هلن چهارمحال و بختیاری؛ سفر به سوئیس ایران

دشت هلن چهارمحال در جوار رودخانه های خروشان و آبشارهای بلند قرار گرفته است. هوای خنک، حیات وحش غنی، تنوع تفریحات، دسترسی آسان و مردمان خون گرم دشت هلن را به مقصدی استثنایی برای طبیعت گردان تبدیل نموده است تا جایی که این منطقه را سوییس ایران می نامند.

در این مطلب از مجله خبرنگاران ، دشت هلن در شهرکرد را انتخاب کردیم و با جاذبه ها، تفریحات و نکات مهم برای گشت وگذار در این منطقه آشنا خواهیم شد.

دشت هلن کجاست؟

دشت هلن در 20 کیلومتری شهر ناغان و حدود 110 کیلومتری جنوب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

چگونه به دشت هلن برویم؟

از شهرکرد به ناغان بروید و سپس از جاده فرعی ناغان به سوی دشت هلن حرکت کنید.

علت نام گذاری دشت هلن چیست؟

این دشت به پاس قدردانی از زحمات هلن جفریز بختیار، پرستار آمریکایی تبار که برای مداوای مردم ایل به این منطقه سفر نموده بود، هلن نامگذاری شده است.

برترین زمان سفر به دشت هلن چه زمانی است؟

بهار (اردیبهشت) با طبیعت سرسبز و خنک، برترین زمان سفر به دشت هلن است.

آشنایی با دشت هلن

وسعت منطقه حفاظت شده هلن 40,231 هکتار مربع است و دومین منطقه حفاظت شده این استان پس از سبزکوه محسوب می گردد.

در دشت هلن رودها و چشمه های زیادی وجود دارد که زیبایی های هر یک بیشتر از دیگری است. این سرزمین بعلاوه از آب رود کارون و اروند و بعلاوه چشمه های سیبا، آب سفید، تاگک، دل بالا و گردک نیز سیراب است.

عشایر خونگرم ایل بختیاری به زندگی ساده و سنتی خود در دشت هلن چهارمحال بختیاری ادامه می دهند و پذیرای مسافران نیز هستند.

سوئیس ایران کجاست؟

دشت هلن چهارمحال بختیاری که به سوییس ایران معروفیت یافته است، در منطقه میانکوه،20 کیلومتری شهر ناغان و حدود 110 کیلومتری جنوب شهرکرد قرار گرفته است. این دشت زیبا در حوزه استحفاظی شهرستان های اردل، لردگان و کیار واقع شده است.

مسیر دسترسی به دشت هلن

  • خودرو شخصی: برای رسیدن به دشت هلن ابتدا از جاده شهرکرد به ناغان بروید. سپس از جاده فرعی ناغان به سوی دشت هلن حرکت کنید که حدود سه ساعت زمان می برد.
  • اتوبوس: می توانید با اتوبوس های خطی شهرکرد به ناغان رهسپار شوید. سپس با تاکسی های ناغان به دشت هلن بروید.

لوکیشن دشت هلن روی گوگل مپ

فاصله لردگان تا دشت هلن

فاصله لردگان تا دشت هلن به وسیله بزرگراه خلیج فارس و جاده ارمند 83 کیلومتر است و یک ساعت و 30 دقیقه طول می کشد.

فاصله دشت هلن تا اصفهان

فاصله دشت هلن تا اصفهان حدود 250 کیلومتر است و به وسیله جاده ذوب آهن - بروجن - ناغان به دشت هلن می رسید. این مسیر حدود 4 ساعت طول می کشد.

فاصله دشت هلن تا شیراز

فاصله دشت هلن تا شیراز حدود 400 کیلومتر است. دشت هلن به وسیله جاده شیراز - اقلید - یاسوج - شهرکرد - ناغان قابل دسترس است.

آب و هوای دشت هلن

منطقه حفاظت شده هلن آب وهوای معتدل و کوهستانی دارد. اقلیم این ناحیه نیمه مرطوب است؛ تابستان ها هوا گرم و خشک و زمستان ها نیمه سرد می گردد.

در فصل تابستان، دمای هوای دشت هلن لردگان بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد تغییر می نماید. روزها گرم و خشک است و شب ها قدری خنک تر می گردد. بارندگی در تابستان کم و به صورت رگبار پراکنده رخ می دهد.

در فصل زمستان، دمای هوای دشت هلن در شهرکرد بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد متغیر است. هوا سرد و مرطوب می گردد و در ارتفاعات برف می بارد.

بهار و پاییز معتدل ترین زمان سال در دشت هلن هستند. دمای هوا در بهار بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد و در پاییز بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد است.

برترین زمان سفر به دشت هلن

فصلمزایامعایب
بهارطبیعت سرسبز

هوای خنک و مطبوع

مناسب برای کوهنوردی، پیاده روی و عکاسی

شلوغی
تابستانآسمان صاف و آفتابی

مناسب برای کمپینگ و فعالیت های آبی

گرمای هوا

کمبود آب

احتمال آتش سوزی های طبیعی

پاییزطبیعت رنگارنگ پاییزی

هوای خنک

خلوت

احتمال بارندگی فراوان
زمستانچشم انداز برفی

مناسب برای اسکی

آرامش و سکوت

سردی هوا

مسیرهای صعب العبور

اگرچه انتخاب برترین زمان سفر به دشت هلن به سلیقه افراد بستگی دارد، بهار بی شک برترین فصل سفر به این منطقه است. طبیعت دشت هلن در اردیبهشت ماه به اوج زیبایی خود می رسد.

البته اگر طاقت سرمای استخوان سوز زمستان را دارید، می توانید شاهد یکی از زیباترین جلوه های طبیعت تنگه هلن در این فصل باشید. با بارش برف در شیب مسیر بین روستای برنجگان تا روستای معدن، بهمن هایی به شکل آبشارهای زیبا و حیرت انگیز به درون رودخانه سرازیر می گردد.

پوشش گیاهی و جانوری دشت هلن

دشت هلن چهارمحال بختیاری تابلویی نقاشی شده از گل ها، درختان و گیاهان مقاوم است. کمی که از دشت فاصله می گیریم، جنگل های انبوه بلوط غرب تا ارتفاع دو هزار متری خودنمایی می نمایند.

در ارتفاعات بالاتر، گونه های مقاوم تری مانند گون، دافنه و پلاخور به چشم می خورد که به خشکی و سرمای کوهستان عادت دارند. سایر گیاهان این منطقه شامل ارژن، کلخونگ، شکر تیغال، بنه، بادام کوهی، زالزالک و گز هستند.

این دشت پهناور بعلاوه زیستگاه جانورانی مانند کل و بز، سنجاب ، روباه، گراز، گرگ، خرگوش ، خرس قهوه ای، آگاما (مارمولک رنگین کمانی)، لاک پشت آبزی و پرندگان رنگارنگ است.

در تنگه هلن می توانید دنبال رد پای کبک ها بگردید و پرواز کبوتر جنگلی، عقاب طلایی و زاغ نوک قرمز را در آسمان دیدن کنید. در ضمن مراقب مار افعی باشید.

علت نام گذاری دشت هلن

در سال 1931 میلادی، پرستاری آمریکایی تبار به نام هلن جفریز بختیار به همراه همسرش که یک پزشک بختیاری بود، برای مداوای مردم ایل راهی سفر به این ناحیه شد.

در آن موقع، نقشه برداری جغرافیایی ارتفاعات زاگرس هم در حال اجرا بود. از این رو، مردمان ایل به پاس قدردانی از زحمات این بانو، نام دشت را هلن گذاشتند.

تفریحات دشت هلن

قایق سواری

احداث سد کارون چهار، دریاچه ای زیبا و مکانی عالی برای قایق سواری را به وجود آورده است.

عکاسی

جاذبه های طبیعی و حیات وحش متنوع، دشت هلن را به یکی از برترین مقاصد برای عکاسی تبدیل نموده است. آسمان این دشت صاف است و می توانید بدون تداخل با نورپردازی های اضافه از ستاره ها عکاسی کنید.

رفتینگ

مسیر رفتینگ در دشت هلن چهارمحال بختیاری تا پل ارمند حدود 10 کیلومتر ادامه دارد. این مسیر برای افراد مبتدی مناسب است. پیچ وخم های هیجان انگیز، امواج خروشان و منظره ها طبیعی زیبای طول مسیر، تجربه ای منحصربه فرد را برای شما رقم خواهند زد.

پیاده روی در طبیعت

جنگل های بلوط و مسیرهای پاکوب شده، دشت هلن را به مکانی ایدئال برای پیاده روی در طبیعت تبدیل نموده است. در بهار و پاییز، این منطقه پذیرای راهپیمایی افراد با هر سطح از آمادگی جسمانی است. از مسیرهای کوتاه برای مبتدیان تا مسیرهای چالش برانگیز برای حرفه ای ها در دشت هلن وجود دارد.

بلاب جامپ

امکانات بلاب جامپ یا بانجی جامپینگ در کمپ هلن فراهم شده است. می توانید از ارتفاعات مختلف پرش کنید و از افزایش آدرنالین خون لذت ببرید.

جامپ واتر

اگر دوست دارید، می توانید از ارتفاعی تعیین به داخل آب سد کارون چهار بپرید. این ورزش هیجان انگیز، آدرنالین خون را به شدت افزایش می دهد.

شنا و آب تنی

برای شنا به قسمت های معین در کمپ هلن مراجعه کنید که غریق نجات و امکانات لازم را دارد.

کوهنوردی

فصل بهار زمانی مناسب برای کوهنوردی در ارتفاعات دشت هلن است. پیاده روی در مسیر 15 کیلومتری روستای گندمکار تا جوزستان تجربه ای منحصربه فرد و هیجان انگیز از کوه نوردی در میان جنگل های بلوط را برای شما رقم خواهد زد.

سوارکاری

امکان سوارکاری هم در کمپ هلن وجود دارد. می توانید هم زمان که در چادرهای حرفه ای این منطقه اقامت می کنید، در کنار ورزش های آبی به سوارکاری هم بپردازید.

جاهای دیدنی نزدیک دشت هلن

بعضی از مهم ترین جاهای دیدنی دشت هلن سد کارون را در ادامه معرفی می کنیم:

سد کارون چهار

سد کارون چهار، بلندترین سد قوسی دنیا در زمان ساخت خود و بزرگ ترین سد بتنی ایران است که بر روی رودخانه کارون در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

تجربه بازدید از این غول 230 متری که در 40 کیلومتری دشت هلن سد کارون قرار گرفته است، سفری متفاوت و به یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

آبشار آبگلور

آبشار آبگلور در شهرستان کیار از ارتفاع 40 متری به پایین سرازیر می گردد. مسیر آبشار، جاده ای کوهستانی و پرپیچ وخم است که می توانید با خودروهای آفرود طی کنید. فاصله این آبشار تا دشت هلن در شهرکرد حدود 140 کیلومتر است.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با ارتفاع بیش از 100 متر در شهرستان اردل قرار گرفته است. آب این آبشار در بهار به علت ذوب شدن برف های روی کوه با سرعت بسیار بالایی سرازیر می گردد.

فاصله آبشار دره عشق تا تنگه هلن 55 کیلومتر است. این آبشار که چشم انداز ای بی نظیر را برای بازدیدنمایندگان خلق می نماید، یکی از بلندترین آبشارهای ایران زمین به شمار می رود.

اقامت در نزدیکی دشت هلن

دشت هلن برای کمپینگ هم فوق العاده است. اقامت در این دشت زیبا فرصتی برای شب نشینی در دل طبیعت را فراهم می نماید.

این امکان وجود دارد تا در یکی از خانه های روستایی عشایری در نزدیکی دشت اقامت کنید که فرصتی جالب برای آشنایی با فرهنگ و آداب ورسوم مردم محلی است.

با تأسیس کمپ هلن امکان اقامت در چادرهای حرفه ای را دارید. این کمپ علاوه بر امکانات تفریحی و ورزشی، کافی شاپ نیز دارد.

بعلاوه می توانید اسکان در هتل ها و مهمان پذیرهای شهرکرد را انتخاب کنید:

  • هتل آپارتمان لاله
  • هتل آزادی
  • هتل هما
  • هتل آپارتمان خورشید
  • هتل پارسیان
  • مهمان پذیر طوبی
  • مهمان پذیر نگین
  • مهمان پذیر میرداماد
  • مهمان پذیر دنیاگرد
  • مهمان پذیر میلاد

تجهیزات مورد احتیاج در سفر به دشت هلن

در نزدیکی دشت هلن، یک پارکینگ قرار گرفته است که در بهار و تابستان شلوغ است. اگرچه در دشت رستوران وجود ندارد، در روستاهای اطراف چندین رستوران و فروشگاه مواد غذایی دایر است.

بنابراین توصیه می گردد این اقلام را با خود ببرید:

  • میزان زیادی آب آشامیدنی با خود ببرید.
  • با توجه به این که هیچ دستگاه خودپردازی در دشت وجود ندارد، پول نقد همراه داشته باشید.
  • غذا، جعبه یاری های اولیه و کیسه زباله فراموش نگردد.
  • در طول روز هوا گرم است، بنابراین لباس های خنک و راحت بپوشید؛ اما شب ها که سرد می گردد، لباس گرم احتیاج می گردد.
  • کفش پیاده روی مناسب به پا کنید.
  • برای محافظت در برابر خورشید، کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با SPF بالا همراه داشته باشید.

مسائل زیست محیطی دشت هلن

منطقه حفاظت شده هلن با وجود زیبایی ها و تنوع زیستی فراوان با چالش هایی روبه رو است که در ادامه می خوانید:

  • چرای غیرمجاز، قطع درختان، آتش سوزی و توسعه غیرمجاز به تخریب پوشش گیاهی، تنوع زیستی و زیستگاه ها می انجامد.
  • کمبود امکانات و اعتبارات چالش حفاظت از این منطقه پهناور است.
  • آلودگی منابع آبی، زباله های گردشگری، شکار و صید غیرمجاز نیز مسائلی را به وجود آورده اند.

توصیه هایی برای سفر به دشت هلن

اگر در پی تجربه ای خاطره انگیز و پرماجرا هستید، سفر به دشت هلن را به شما پیشنهاد می دهیم. جاذبه های طبیعی و تفریحی بی نظیر این دشت منتظر است تا شما را مسحور خود کند.

پس فرصت را از دست ندهید و چمدان هایتان را برای سفر به عروس ایران زمین ببندید. دشت هلن با آغوش باز منتظر شماست!

منبع: علی بابا
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 475

به "دشت هلن چهارمحال و بختیاری؛ سفر به سوئیس ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت هلن چهارمحال و بختیاری؛ سفر به سوئیس ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید