آیا می دانستید گیاهان فریاد می زنند؟

به گزارش خبر آزمون، اگر قادر به شنیدن فریاد گیاهان بودیم، آیا می توانستیم آن ها را تشنه یا زخمی رها کنیم؟

آیا می دانستید گیاهان فریاد می زنند؟

مطالعه ای که به تازگی روی گیاهان گوجه فرنگی و تنباکو اجرا شده است نشان می دهد که آن ها در صورت کم آبی یا آسیب فیزیکی، صداهای مافوق صوت منتشر می نمایند. فریاد گیاهان تحت استرس بلند می گردد و حتی به نظر می رسد که اشک می ریزند. در مجله اینترنتی دلتا از جزئیات این مطالعه مطلع شوید.

این مطالعه نشان می دهد که فریاد گیاهان وقتی بلند می گردد که با قیچی بریده می شوند یا وقت هایی که از آب محروم می مانند، انبوهی از فریادهای منقطع که فرکانس های بسیار بالایی دارند و امکان شنیدن آن ها برای انسان ها وجود ندارد. وقتی این فرکانس ها تا آستانه شنوایی انسان پایین می آیند، شبیه صدای متناوب ترکیدن پلاستیک های حباب دار به گوش می رسند.

محققان پنجشنبه (30 مارس) در ژورنال Cell گزارشی منتشر نموده اند درباره اینکه اگرچه انسان ها نمی توانند این صداهای اولتراسونیک فریاد گیاهان را بدون یاری فناوری بشنوند، اما این صدا برای پستانداران مختلف، حشرات و حتی گیاهان دیگر قابل تشخیص است.

دانشمندان امیدوارند که در آینده ای نزدیک، انسان ها بتوانند از دستگاه های ضبط و هوش مصنوعی برای نظارت بر محصولات از نظر علائم کم آبی یا بیماری استفاده نمایند.

فریاد گیاهان

در گذشته تحقیقات نشان داده بود، گیاهانی که از خشکی رنج می برند در فرآیندی که کاویتاسیون نام دارد، حباب هایی از هوا تشکیل می دهند که این حباب ها به بافت عروقی گیاه ریخته و صدایی قابل تشخیص برای دستگاه های ضبط متصل به گیاه فراوری می نمایند. در آن موقع نویسندگان در Cell نوشتند: معین نیست که آیا چنین صداهایی از راه دور شنیده می گردد یا خیر.

در مطالعه تازه تیم مطالعاتی، میکروفون هایی را در نزدیکی گوجه فرنگی های سالم و تحت استرس و بعلاوه تنباکوهایی در فضای عایق صدا و در محیط گلخانه ای نصب کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که فریاد گیاهانی که تحت تنش کم آبی یا بریده شدن ساقه های شان قرار گرفته بودند، شنیده می گردد. این تیم بعلاوه گلدان هایی را که فقط خاک در آن ها بود مورد مطالعه قرار دادند تا آنالیز نمایند که آیا خاک به تنهایی نیز صدایی فراوری می نماید یا خیر و در انتها دریافتند که از خاک صدایی به گوش نمی رسد.

به طور میانه، فریاد گیاهان که از ترشح قطراتی در آن ها به گوش می رسد به این صورت است که گیاهان سالم کمتر از یک قطره در ساعت ترشح می نمایند، اما گیاهان تحت تنش بسته به گونه گیاهی و عامل استرس زا حدود 11 تا 35 قطره ساطع می نمایند. بوته های گوجه فرنگی تحت تنش کم آبی پر سر و صدا بودند و بعضی از گیاهان بیش از 40 قطره در ساعت ساطع می کردند.

تیم تحقیقاتی این ضبط ها را به یک الگوریتم یادگیری ماشینی - یک سیستم هوش مصنوعی که برای شناسایی الگوها در داده ها استفاده می گردد - وارد کردند و دریافتند که الگوریتم آموزش دیده حدود 70 درصد در تشخیص صداهای فراوری شده به وسیله گیاهان مختلف که در معرض عوامل استرس زا هستند، پیروز بوده است. آن ها سیستم هوش مصنوعی دیگری را برای تمایز بین گوجه فرنگی های سالم و تنش خشکی در گلخانه با دقت بیش از 80 درصد آموزش دادند. مدل دیگری با دقت حدود 80 درصد می تواند تشخیص دهد که گیاه در چه مرحله ای از کم آبی قرار گرفته است.

در آزمایش های بعدی، تیم با پیروزیت صدای بوته های گوجه فرنگی آلوده به ویروس را و بعلاوه فریاد گیاهان دیگری مانند گندم، ذرت و کاکتوس های بالشتکی را نیز ضبط کرد.

اگرچه محققان ضبط این اصوات را با قرار دادن میکروفون در فاصله 1 0سانتی متری از گیاهان انجام داده اند، اما معتقدند که فریاد گیاهان به طور بالقوه به وسیله پستانداران و حشرات با شنوایی ممتاز از فاصله 3 تا 5 متری نیز شنیده می گردد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: این یافته ها می توانند طرز تفکر ما را در خصوص قلمروی گیاهان دگرگون نمایند، قلمرویی که پیش از این سوت و کور به نظر می آمد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این گیاهان آپارتمانی به خاک احتیاج ندارند! را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 360

به "آیا می دانستید گیاهان فریاد می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید گیاهان فریاد می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید