آیا خوابیدن با جوراب برای شما مفید است؟

به گزارش خبر آزمون، شاید عجیب و باورنکردنی باشد اما خوابیدن با جوراب، به علت تنظیم دمای بدن، می تواند در سریع تر به خواب رفتن موثر باشد. خواب بخشی مهم از زندگی است و هر انسان تقریبا یک سوم از عمرش را در خواب به سر می برد. خوابیدن برای تنظیم عملکرد طبیعی مغز و بدن لازم است، پس اگر شما هم از افرادی هستید که با مسائل خواب درگیرید می توانید خوابیدن با جوراب را امتحان کنید.

آیا خوابیدن با جوراب برای شما مفید است؟

البته در خصوص مزایا و مضرات خوابیدن با جوراب صحبت های مختلفی شده است که امروز در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم به آن بپردازیم.

جوراب به خواب بهتر یاری می نماید

شاید تصور کنید که پوشیدن جوراب باعث گرمای بیش از حد بدن در زمان خواب گردد اما باید بدانید که این کار باعث تنظیم دمای داخلی در هنگام خواب می گردد. این موضوع در مطالعه ای که در سال 2007 بر روی بزرگسالانی در هنگام خواب جوراب می پوشند ثابت شده است.

دمای مرکزی بدن در طول شب و در زمان خواب کم می گردد و در حدود ساعت 4 صبح به کمترین حالت خود می رسد. میانگین دمای طبیعی بدن 37 درجه سانتیگراد است اما در طول 24 ساعت معمولا بین 1 تا 2 درجه تغییر می نماید. گرم کردن دست ها و پاها باعث گشاد شدن رگ های خونی می گردد و گرمای بدن به وسیله پوست آزاد می گردد. این کار به مغز این پیام را می فرستد که وقت خواب فرا رسیده است.

خواب و دمای بدن

دمای مرکزی بدن تحت تاثیر ساعت بیولوژیکی قرار گرفته است و که بر اثر ریتم شبانه روزی کم و زیاد شده و بر روی خواب ما تاثیر می گذارد. در طول روز دمای بدن به تدریج افزایش یافته و در بعدازظهر به اوج خود می رسد؛ یعنی دقیقا در همان زمانی که بیشتر از همواره احساس هوشیاری می کنید. با فرا رسیدن شب دما کاهش پیدا نموده و با نزدیک تر شدن به نیمه شب این دما هم کمتر می گردد، تا جایی که فرد احساس خواب آلودگی نموده و می خوابد.

با آغاز خواب دمای بدن 1 تا 2 درجه کم می گردد. اینطور به نظر می رسد که بدن انرژی خود را برای عملنمودهایی که باید در طول مدت خواب انجام دهد ذخیره می نماید. تنظیم دمای بدن می تواند باعث بهبود فرآیند خواب گردد و به همین علت است که توصیه می نمایند دمای اتاق خواب را بین 15 تا 20 درجه نگه دارید و البته، جوراب های گرم و نرم بپوشید تا راحت تر به خواب بروید.

مزایای پوشیدن جوراب در رختخواب

همانطور که اشاره نموده بودیم پوشیدن جوراب در زمان خواب می تواند به خواب سریع تر و بهتر یاری کند. در اینجا با چند مزیت دیگر از مزایای پوشیدن جوراب در هنگام خواب آشنا می شوید.

1. کاهش علائم رینود

افرادی که معمولا دست و پاهایی سرد دارند به بیماری رینود مبتلا هستند. رگ های خونی این افراد پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و معمولا وقتی اتفاق خاصی می افتد یا احساس استرس و اضطراب می نمایند دست و پاهای شان بیشتر سرد می گردد. در این حالت که فرد دچار حمله شده است جریان خون به سمت دست ها و پاها کم می گردد و در نتیجه انگشت ها سرد و بی حس می شوند. بعلاوه ممکن است رنگ پوست این افراد به سفید یا آبی تغیر کند. پوشیدن جوراب در رختخواب می تواند به کاهش علائم و بعلاوه گرم ماندن در طول روز یاری کند. البته از قلم نیاندازید که اگر برای اولین بار این علائم رو تجربه کردید حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

2. جلوگیری از گر گرفتگی

اغلب زنان در دوران یائسگی دچار گر گرفتگی می شوند. حالت های زیر از علائم گر گرفتگی است:

  • احساس پخش شدن ناگهانی گرمای شدید در بدن
  • تعریق
  • تپش قلب
  • برافروختگی صورت

گر گرفتگی ناشی از نوسانات هورمونی است و پوشیدن جوراب می تواند به کاهش دمای مرکز در طول شب و بعلاوه جلوگیری از گر گرفتگی یاری کند.

جایگزین های جوراب در رختخواب

اگر دوست ندارید در رختخواب جوراب بپوشید و احساس خوبی نسبت به آن ندارید می توانید از جایگزین هایی برای گرم کردن بدن در زمان خواب بهره ببرید. جایگزین هایی مثل:

  • قرار دادن پاها در آب گرم قبل از خواب
  • پوشیدن کفش یا دمپایی روفرشی گرم قبل از خواب
  • قرار دادن یک بطری آب گرم در زیر پتو و نزدیک پاها
  • پیچیدن پتو دور پاها
  • دوش گرفتن 1 یا 2 ساعت قبل از خواب

برعکس تصور عمومی پوشیدن جوراب در زمان خواب سلامتی را به خطر نمی اندازد اما از قلم نیاندازید که هر جورابی را هم نمی توانید برای خواب بپوشید. جوراب های سفت و تنگ می تواند جریان خون را کاهش داده و سلامتی شما را با خطر روبرو نمایند. فقط در صورتی که پزشکتان توصیه نموده باشد می توانید از جوراب های تنگ یا سفت، مثل جوراب واریس، در زمان خواب بهره ببرید.

مرور کلی

افراد بزرگسال به طور میانگین به 7 تا 9 ساعت خواب در شب احتیاج دارند. اختلال خواب و کم خوابی می تواند بر تمرکز، حافظه و خلق وخو تاثیر منفی بگذارد. بعلاوه کمبود خواب مزمن می تواند خطر بیماری قلبی، افسردگی و چاقی را هم افزایش دهد.

تنظیم دمای بدن بخش مهمی از فرآیند به خواب رفتن است. پوشیدن جوراب در رختخواب جریان خون را در پاها افزایش داده و یاری می نماید تا گرما به وسیله پوست خارج گردد. در نتیجه دمای مرکزی بدن زودتر تنظیم شده و فرد سریع تر به خواب می رود. بعلاوه جوراب پوشیدن در خواب می تواند در پیشگیری از حملات رینود و گر گرفتگی زنان در دوران یائسگی یاری کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 82

به "آیا خوابیدن با جوراب برای شما مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوابیدن با جوراب برای شما مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید