75 درصد از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات، برعهده خانواده ارتباطات است

به گزارش خبر آزمون، تهران (پانا) - وزیر ارتباطات عنوان نمود که زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، شبکه ملی اطلاعات است و تکالیف کلانی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در قالب سند معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام شده که تحقق بیش از 75 درصد آن به خانواده ارتباطات کشور مربوط است.

75 درصد از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات، برعهده خانواده ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین بهره برداری از پروژه های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر گفت: در شرایط کنونی، فناوری اطلاعات زندگی بشر را زیر و رو نموده و تصور زندگی بدون فناوری اطلاعات برای تمام مردم ترسناک است. در چنین شرایطی راهبرد دولت مردمی و دولت تحول خواه سیزدهم این است که از این فناوری به عنوان یک فرصت استفاده نموده و کارها را برای مردم تسهیل کند تا تحولی در شان مردم کشور رقم بزند. نگاه دولت سیزدهم نگاه فرصت ساز و ایجابی به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی تاکید نمود: زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، شبکه ملی اطلاعات است. تکالیف کلانی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در قالب سند معماری شبکه ملی اطلاعات اعلام شده که تحقق بیش از 75 درصد آن به خانواده ارتباطات کشور مربوط است.

زارع پور توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات 2 بال دارد و تمام کوشش ها برای تحقق این 2 بال است. بال نخست ایجاد شبکه پرسرعت و با کیفیت و امن در سراسر کشور است. در این شبکه باید شرایط طوری باشد که پیغام های ما از بستر ارتباطی کشور خارج نگردد و با استفاده از بستر ارتباطی خودمان به دست مخاطب برسد. یکی از حوزه هایی که به شکل هفتگی آن را رصد می کنم، پروژه های مخابرات است چرا که توسعه در این بخش می تواند به تحقق شبکه ملی اطلاعات محقق گردد.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای راه اندازی 20 میلیون فیبرنوری در کشور، تاکید نمود: بال دیگر شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات خوب بومی بر بستر شبکه است. تکالیف بسیار متنوعی در سند شبکه ملی اطلاعات برای وزارت ارتباطات پیش بینی شده تا هر آنچه که مردم احتیاج دارند را به آن ها ارائه کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از اهداف دولت سیزدهم این است که ظرف مدت سه سال، تمام خدمات دولتی به صورت هوشمند در دسترس مردم قرار بگیرد. یکی از تاکیدات مهم رئیس جمهوری این است که کاری کنید تا دسترسی مردم به خدماتی که احتیاج دارند تسهیل گردد. این کار تنها با استفاده از فناوری اطلاعات قابل دستیابی است.

زارع پور تاکید نمود: ارتباطات نقش کلیدی در زندگی مردم دارد. ما هر چقدر در کشور خدمات ارائه دهیم اما کیفیت اینترنت مناسب نباشد، کاری از پیش نخواهیم برد. هدف گذاری ما برای توسعه ارتباطات ثابت و بالا بردن کیفیت آن، راه اندازی 20 میلیون پورت فیبرنوری است. مخابرات به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی باید پای کار بیاید و نقش خود را در تکمیل شبکه ملی اطلاعات ایفا نماید.

وزیر ارتباطات توضیح داد: رتبه اینترنت ثابت ایران در بین کشورهای دنیا، 140 است که شایسته کشور ما نیست. این رتبه نشان می دهد که جهت را اشتباه رفته ایم. باید این جهت را بازنگری نموده و مسائل موجود در آن را رفع کنیم.

زارع پور اضافه کرد: مخابرات می تواند در این حوزه نقش کلیدی ایفا نموده و به بخش خصوصی نیز میدان دهد. یکی از گام های بزرگ مخابرات اجرایی کردن مصوبه بیت استریم که قرارداد آن مدتهاست بسته شده است. این یکی از ده ها نمونه ای است که مخابرات می تواند آن را تا جایی پیش ببرد. باید موانع از سر راه شرکت مخابرات برداشته گردد تا بتواند وظیفه ملی خود را در قبال توسعه شبکه ملی اطلاعات ایفا نماید.

وی تاکید نمود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در کنار شرکت مخابرات است و هر کاری که احتیاج باشد را انجام می دهد. امروز که 2 هزار میلیارد پروژه افتتاح می کنیم مردم باید شاهد افزایش شاخص های کیفی باشند وگرنه برگزاری جلسات و افتتاح اگر منجر به نتیجه گردد، تنها ایجاد زحمت است. مردم پس از افتتاح پروژه ها باید احساس رضایت نموده و گله و شکایت های شان کمتر گردد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد: بر اساس قانونی که مصوب شده، حوزه ارتباطات تا آخر 1400 اجازه افزایش تعرفه های خود را ندارد، این در حالی است که در بقیه بخش ها با افزایش قیمت و تعرفه روبرو شده ایم.

وی اعلام کرد: عدم اجازه برای افزایش تعرفه، باعث شده توسعه با مشکل روبرو گردد. شخصا با ریاست مجلس صحبت کردم تا چنین مسائلی مرتفع گردد و اجازه بدهند حوزه ارتباطات جهت تخصصی خود را طی کند و ما شرمسار مردم نشویم. هدف ما ایجاد شبکه پر سرعت چند 100 مگابیتی برای مردم است که احتیاج به سرمایه گذاری دولت یا بخش خصوصی دارد. در بعضی کشورها دولت تا چند میلیارد دلار سرمایه گذاری می نماید اما در کشور ما چنین نیست. این اشتباهات در سیاستگذاری باعث می گردد یک حوزه عقب بیفتد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 208

به "75 درصد از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات، برعهده خانواده ارتباطات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "75 درصد از تکالیف مربوط به شبکه ملی اطلاعات، برعهده خانواده ارتباطات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید