46 درصد از ایرانیان در تابستان سفری نداشته اند

به گزارش خبر آزمون، 54 درصد خانوارهای ایرانی در تابستان به سفر رفته اند و 46 درصد از آنان در این فصل سفری نداشته اند.

46 درصد از ایرانیان در تابستان سفری نداشته اند

شاید تصور عمومی بر این باشد که در ایران، تابستان فصل بیشترین سفرهای مردم است. اما آمارهای مرکز آمار ایران طی چند سال اخیر نشان می دهد ایرانی ها در فصل بهار بیش از تابستان به سفر می فرایند. حالا هم روز شمار سرانجام تعطیلات تابستان آغاز شده و این هفته آخرین روزهای تعطیلات تابستانی است.

هم زمان جاده های ایران و مراکز اقامتی در شهرهای پر سفر شلوغ تر از همواره شده است و خانواده هایی که دانش آموزان خود را اول مهر باید به مدرسه بفرستند، در این دقیقه 90 تعطیلات به فکر آب و هوا عوض کردن در سفر هستند. اما نکته مهم درباره این سفرها شکل و تعداد و ویژگی های آنها است.

این اتفاق در شرایطی است که ایران در مقطع کنونی با افزایش میزان توریستدان خارجی و افزایش تعداد سفرهای خارجی ایرانی ها روبرو شده است. برخی این اتفاق تازه رخ داده در شرایط توریستی ایران را با منفی تر شدن هرچی بیشتر تراز توریستی ایران تحلیل می کنند. به این معنا که هرچقدر سفرهای داخلی در ایران و ورود توریست خارجی به ایران کمتر از سفرهای داخلی و سفرهای خارجی ایرانی ها شود تراز توریستی در کشور منفی تر می شود.

علاوه بر این دیگر اتفاقی که در سفرهای تابستانی در ایران افزیش قابل توجهی به خود می گیرد تعداد تصادفات رانندگی در این حوزه است. هم اکنون روزی نیست که در ایران شاهد مرگ افراد در جاده ها براثر تصادفات رانندگی نباشیم و حالا در روز های سرانجامی تعطیلات سالانه تعداد تلفات به بالاترین حد خود رسیده و شهریور ماه را مانند سال های گذشته تبدیل به خونین ترین ماه جاده های کرده است. علت این اتفاق علاوه بر دلایل فنی آن مربوط به سهم بالای سفر با خودورهای شخصی در مسافرت های تابستانی است.

در ایران حدود 17 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و هنوز کاهش تلفات رانندگی با درصدهای ناچیز دو یا سه درصد همراه شده است.

در این بین برخی استان های ایران صاحبان مرگبارترین جاده ها و خیابان های ایران هستند. سمنان، مرکزی، کرمان، ایلام، قزوین، بوشهر، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ده استانی هستند که بیشترین میزان تلفات رانندگی براساس معیار صدهزار نفر را دارند.

سازمان پزشکی قانونی کشور عمدتا آمار متوفیات حوادث رانندگی را بر حسب فراوانی تلفات در هر استان و بدون در نظر گرفتن معیار صد هزار نفر جمعیت اعلام می کند، اما در این شیوه از محاسبات، آمار تلفات بر حسب هر صدهزار نفر جمعیت در هر استان اعلام می شود تا میزان واقعی تر تلفات رانندگی در هر استان معین شود. علاوه بر این در شهریور ماه به مانند سال های قبل، تعداد تلفات رانندگی به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. سازمان پزشکی قانونی با اشاره به مرگ روزانه 55/4 تن در تصادفات شهریورماه سال جاری، اظهار داشت که بررسی انجام گرفته در 10 سال اخیر نشان از 22 هزار کشته طی این مدت در حوادث رانندگی کشور دارد.

با توجه به افزایش حجم سفرها در آخرین ماه از فصل تابستان و بالا رفتن میزان تردد در جاده های کشور شاهد آن هستیم که بیشترین آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز در این ماه به ثبت می رسد. در 10 سال گذشته (1385 تا 1394) 22 هزار و 684 تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم 10/8 درصد از کل تلفات رانندگی این مدت را در برمی گیرد.

براساس این گزارش هر چند طی 10 سال اخیر همواره شاهد کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در شهریور هر سال نسبت به سال قبل از آن بوده ایم، به نحوی که این آمار از سه هزار و 240 کشته در سال 1385 به یک هزار و 718 کشته در سال 1394 رسیده است، اما تلفات تصادفات در شهریور ماه همچنان رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

منبع: کجارو / خبرآنلاین
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 118

به "46 درصد از ایرانیان در تابستان سفری نداشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "46 درصد از ایرانیان در تابستان سفری نداشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید