واکنش میراث فرهنگی کرمان به ساخت کاروانسرای طلا و جواهر

به گزارش خبر آزمون، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، واکنش میراث فرهنگی کرمان به ساخت کاروانسرای طلا و جواهر صورت پذیرفت.

واکنش میراث فرهنگی کرمان به ساخت کاروانسرای طلا و جواهر

فعالان میراث فرهنگی استان کرمان در حالی نسبت به ساخت یک بازار نو در بافت تاریخی کرمان هشدار داده و بر ضرورت استفاده از کاروانسراهای تاریخی شهر تاکید نموده اند که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان معتقد است ساخت این بنای نو جای نگرانی ندارد و بنا با ضوابط میراث فرهنگی ساخته خواهد شد.

ساخت یک بازارچه نو با عنوان کاروانسرای طلا و جواهر در بافت تاریخی شهر کرمان و در زمین خالی میان مسجد ملک و حمام قاجاری شیخ الاسلام درحالی از سوی بعضی فعالان میراث فرهنگی واکنش برانگیز شده است که این واکنش ها و نگرانی ها، به زعم فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بی معناست. او می گوید: این بنای نو قرار است با ضوابط میراث فرهنگی و با رعایت خط قرمزها ساخته گردد.

با این وجود، پرسش فعالان میراث فرهنگی کرمان این است که ضرورت ساخت بازارچه با برچسب کاروانسرا، در حالی که تعداد قابل توجهی کاروانسرای تاریخی در شهر متروک و مخروب به حال خود رها شده است، چه توجیهی دارد؟

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اما درباره ضرورت ساخت این بازارچه نو در بافت تاریخی کرمان گفت: یک سرمایه گذار قرار است در یک زمین خالی در نزدیکی مسجد ملک یک ساختمان یا بازارچه بسازد و تمایل دارد بنای آن شبیه به کاروانسرا باشد. در جلسه های اولیه این پروژه، نماینده میراث فرهنگی حضور داشته و ضوابط حاکم در این محدوده را اعلام نموده و خارج از این ضوابط، اتفاقی نمی افتد.

فعالی در پاسخ به این پرسش که آیا این بنا در حریم مسجد ملک و حمام شیخ الاسلام قرار می گیرد؟ اظهار کرد: حتی اگر این بنا در محدوده حریم مسجد ملک هم قرار گیرد، براساس ضوابط حریم، ساخت و ساز انجام می گردد. ما هم به مسجد ملک اهمیت می دهیم و در چند سال گذشته روی مسجد ملک کار نموده ایم و اعتبار خوبی برای بازسازی و بازسازی آن تخصیص داده شده و در این دوران کاشی ها و دو ایوان آن بازسازی شده و در حال حاضر شرایط خوبی دارد و مسجد معتبری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درباره اینکه ساخت این کاروانسرا با وجود چندین کاروانسرای متروک و رها شده در بافت تاریخی کرمان چه ضرورتی دارد؟ گفت: در ابتدا باید بگویم که اصلا قرار نیست کاروانسرایی ساخته گردد، سرمایه گذار قصد ساخت یک بازارچه را دارد که می خواهد معماری آن شبیه کاروانسرا باشد. درباه کاوانسراهای گفته شده هم میراث فرهنگی اعلام نموده است به افرادی که در محدوده بافت تاریخی، کاروانسرایی را تحت مالکیت دارند یاری بلاعوض می نماید؛ یعنی از نظر فنی و مهندسی همکاری می کنیم و تسهیلات در اختیارشان می گذاریم و کاربری مناسب به آنها می دهیم.

او اضافه کرد: کاروانسرای حاج آقا علی سرمایه گذار دارد و در بازار کرمان قرار گرفته است که طرح بازسازی آن با ضوابط مغایرت داشت و طرح، مجدد به کمیته فنی رفت و بعد از آنالیز و بازنگری، پروانه بازسازی آن صادر شده و در دستور کار قرار گرفته است. شاید کاروانسراهایی در بافت تاریخی کرمان باشند که هم مالک حقیقی و هم مالکیت حقوقی داشته باشند، مانند کاروانسرای جر که برای ساماندهی آن با اداره اوقاف گفت و گو کردیم و منتظر سرمایه گذار هستیم و اوقاف تمایل دارد که آن را به سرمایه گذار واگذار کند.

فعالی بعلاوه تاکید نمود: برای ساخت بنای مذکور چارچوب و ضوابط میراث فرهنگی باید رعایت گردد، خط قرمز ما ضوابط ماست. طرح در کمیته فنی آنالیز خواهد شد، در جلسات اولیه آنها هم حضور داشتیم و تا الان گزارشی نداشتیم که خارج از ضابطه ما بوده و یا اتفاقی اتفاق افتاده باشد. هنوز هم طرحی در حوزه سازمانی ارائه نشده و فقط در حد صحبت بوده است. نگرانی و دغدغه من به عنوان نماینده مردم برای حفظ میراث فرهنگی بسیار بیشتر است و اجازه نخواهم داد که خارج از چارچوب اقدامی انجام گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 405

به "واکنش میراث فرهنگی کرمان به ساخت کاروانسرای طلا و جواهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش میراث فرهنگی کرمان به ساخت کاروانسرای طلا و جواهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید