معرفی کتاب صید ماهی بزرگ؛ ایده پردازی به روش دیوید لینچ
به گزارش خبر آزمون، کتاب صید ماهی بزرگ نوشته دیوید لینچ، یک جستجوی درون نگرانه در فکر دیوید لینچ، یکی از مرموزترین کارگردانان سینما است. لینچ که به خاطر داستان گویی عجیب و غریب و اغلب سوررئالش شناخته می گردد، در این کتاب هدایت قابل دسترس برای فرآیند خلاقیتش ارائه می نماید که به طور عمیق در تمرین مدیتیشن (TM) او ریشه دارد. این کتاب نگاهی مجذوب کننده به افکار و فلسفه هایی است که کارنامه هنری لینچ را شکل داده اند.
معرفی کتاب صید ماهی بزرگ
کتاب صید ماهی بزرگ که در سال 2006 منتشر شده است، به آنالیز ارتباط پیچیده بین مدیتیشن، خلاقیت و اعماق آگاهی انسانی می پردازد. لینچ این کتاب را به عنوان یک زندگی نامه و یک راهنمای آموزشی ارائه می دهد و تجربیات شخصی خود با مدیتیشن متعالی (TM) و تأثیر عمیق آن بر کوشش های خلاقانه اش را به اشتراک می گذارد. او به وسیله مجموعه ای از فصل های مختصر، افکار خود را در خصوص دسترسی به سطوح عمیق تر خلاقیت و آگاهی بیان و به تجربیاتش در دنیای فیلم سازی و فراتر از آن اشاره می نماید.
آشنایی لینچ با مدیتیشن متعالی در سال 1973 یک نقطه عطف مهم در زندگی او بود که تأثیر عمیقی بر خروجی خلاقانه و رفاه شخصی او داشت. TM نوعی مدیتیشن مانترای خاموش است که برای فراتر رفتن از فرآیندهای فکری عادی و دسترسی به سطوح آرام تر آگاهی طراحی شده است. لینچ بسیاری از پیروزیت های خلاقانه اش را به TM نسبت می دهد و معتقد است که این مدیتیشن به او امکان داده تا به لایه های عمیق تر ذهنش، جایی که ایده های عمیق و مهم - ماهی بزرگ - وجود دارد دسترسی داشته باشد.
کتاب Catching the Big Fish به 84 فصل کوتاه تقسیم شده است که اغلب به صورت حکایتی هستند و تجربیات شخصی، افکار درباره خلاقیت و تأملات در خصوص زندگی و هنر را به اشتراک می گذارند.
لینچ با بحث در خصوص چگونگی تغییر زندگی اش به وسیله TM شروع می نماید و شرح می دهد که چگونه این مدیتیشن به او امکان دسترسی به سطوح عمیق تر آگاهی و خلاقیت را می دهد. او TM را به عنوان فرآیندی برای غوطه ور شدن درون توصیف می نماید تا به حالتی از آگاهی خالص برسد که از هیاهوی افکار روزانه آزاد و به منبع همه خلاقیت ها متصل باشد.
پایه و اساس صید ماهی بزرگ حول استعاره ای از ایده ها به عنوان ماهی می چرخد. لینچ معتقد است که اگر می خواهید ماهی های کوچک بگیرید، می توانید در آب های کم عمق بمانید، اما برای گرفتن ماهی های بزرگ باید به عمق بیشتری بروید. این استعاره ستون روایت او را تشکیل می دهد. لینچ به تمرین 33 ساله مدیتیشن خود برای توانایی اش در عمیق شدن و دسترسی به این ماهی های بزرگ اعتبار می دهد.
با وجود موضوعات بالقوه سنگین، سبک نوشتاری به طرز شگفت آوری ساده و مستقیم است. کتاب به فصول کوتاه تقسیم شده است که هر کدام نگاهی به جنبه های مختلف زندگی و فرآیند خلاقیت او ارائه می دهند. از عشق او به کار با چوب تا تنفرش از تفسیرهای کارگردانی. این رویکرد باعث می گردد کتاب بیشتر شبیه یک گفتگوی شخصی با کارگردان باشد تا یک رساله رسمی درباره خلاقیت و مدیتیشن.
علاقه لینچ به مدیتیشن متعالی در سراسر کتاب مشهود است با اینحال او پیروز می گردد از ظاهری وعظ گونه یا بیش از حد آموزشی اجتناب کند. در واقع او مدیتیشن را به عنوان یک ابزار معرفی می نماید که زندگی و کار او را عنیقا بهبود بخشیده است و خوانندگان را ترغیب می نماید که خودشان آن را کشف نمایند. توصیفات او از تجربه مدیتیشن هم شاعرانه و هم عملی هستند و یک مورد قانع نماینده برای این تمرین بدون تکیه بر تبلیغات سنگین ارائه می دهند.
لینچ معتقد است که همه چیز می تواند به عنوان سوخت برای آتش خلاقیت عمل کند. این دیدگاه خواننده را ترغیب می نماید که نسبت به دنیا اطراف خود هشیار باشند و الهام را در غیرمنتظره ترین مکان ها پیدا نمایند.
تحسین لینچ برای فیلمسازانی مانند فدریکو فلینی و استنلی کوبریک نیز در کتاب مشهود است. او با احترام درباره کارهای آن ها صحبت می نماید و تأثیری که بر خلاقیت او داشته اند را برجسته می نماید. این حس احترام و قدردانی از هنرمندان دیگر، نشان می دهد که حتی اصیل ترین صداها نیز تحت تأثیر دیگران شکل می گیرند.
منبع: خبرنگاران مگ
منبع: دیجیکالا مگ