چرا آبشارهای ایگواسو برزیل در جهان شگفت انگیز هستند؟

به گزارش خبر آزمون، آبشارهای ایگواسو در برزیل و آرژانتین جزو زیباترین جاذبه های طبیعی دنیا هستند. این آبشارهای زیبا در میان یک جنگل گرمسیری بسیار تماشایی قرار گرفته اند. با منظره شگفت انگیز خود هر ساله صدهاهزار توریست را به این منطقه می کشانند. آبشارهای ایگواسو ظاهری شبیه به نعل دارند و در تمام ایام سال با مه احاطه شده اند. جالب است بدانید آب این مجموعه آبشارها، سه برابر آبشار نیاگارا است. با خبرنگاران همراه باشید تا با آبشارهای ایگواسو در برزیل بیشتر آشنا شویم.

چرا آبشارهای ایگواسو برزیل در جهان شگفت انگیز هستند؟

آبشارهای ایگواسو در برزیل، یکی از طولانی ترین آبشارهای جهان

آبشارهای ایگواسو (Iguazu Falls) در برزیل، یکی از طولانی ترین آبشارهای جهان محسوب می شوند. البته این مجموعه آبشارها با طول 2.7 کیلومتر در بین دو کشور برزیل و آرژانتین قرار دارند. از عجایب طبیعی هفت گانه جهان هستند. وسعت این آبشارها 3 برابر آبشار نیاگارا در آمریکای شمالی است. بعلاوه آبشارهای ایگواسو از آبشار بزرگ و زیبای ویکتوریا در آفریقا هم بسیار بزرگ تر است. این آبشارها دو قسمت عمده دارند. هر کدام از این دو قسمت شامل صدها آبشار کوچک و بزرگ و جزیره های صخره ای پوشیده از درخت هستند. در مجموع ایگواسو از 275 آبشار که ارتفاع آن ها بین 30 تا 40 و 60 تا 82 متر متغیر است تشکیل شده است.

آبشارهای ایگواسو در برزیل و آرژانتین در واقع یک سایت جهانی ثبت شده در یونسکو شامل 250.000 هکتار جنگل نیمه گرمسیری هستند. نام این آبشارهای شگفت انگیز و دیدنیی از واژه گوارانی (Chororo Yguasu) به معنای آب بزرگ گرفته شده است.

این منطقه سرسبز و زیبا به طور مداوم به وسیله ابرها و مه احاطه شده است. در فصول بارانی (ماه نوامبر تا مارس) حجم جریان آب آبشارهای ایگواسو تقریباً 750/12 مترمکعب بر ثانیه بوده. در فصول خشک (اوت تا اکتبر) این حجم کاهش پیدا می نماید. به طورکلی میانگین جریان سالیانه آب این آبشارها حدوداً 756/1 مترمکعب بر ثانیه اعلام شده است.

تاریخچه آبشارهای ایگواسو در برزیل

برای آشنایی با تاریخچه آبشارهای ایگواسو در برزیل باید به ده هزار سال قبل بازگردیم. در این دوره شکارچیان بومی در اطراف آبشار ایگواسو سکونت داشتند. حدود هزار سال قبل از میلاد، گورانی ها که دارای فناوری کشاورزی تازه بودند به این منطقه آمدند. نتیجه این اتفاق آواره شدن مردم بومی ساکن در اطراف آبشار بود.

در سال 1541 برای اولین بار، یک جهانگرد اسپانیایی به نام آلوار نونز کابزا دواکا(Alvar Nunez Cabeza de Vaca) از این منطقه بازدید کرد. این فرد در زمان بازگشت از سفرش به پاراگوئه، آبشار بسیار زیبایی را دید که نام آن را سالتوس دل سانتا ماری(Saltos del Santa Mary) گذاشت. جالب است بدانید یکی از آبشارهای طرف کشور آرژانتین هم به نام این جهانگرد نامگذاری شده است. مدتی بعد اولین هیئت تبلیغی وابسته به کلیسای کاتولیک وارد این منطقه شد. این افراد در سال 1768 به وسیله پادشاه اسپانیا اخراج شدند و آبشار به فراموشی سپرده شد.

مدت ها بعد یک تاجر و سیاستمدار آرژانتینی به نام گریگوریو لزاما (Gregorio Lezama) به خاطر کم ارزش دانستن این محل، اقدام به فروش آن کرد. در نهایت و در سال 1907 دومینگو آیاراگارای (Domingo Ayarragaray) زمین های اطراف آبشارهای ایگواسو را خرید و با هدف ایجاد یک منطقه گردشگری، اولین هتل را در این منطقه تأسیس کرد. او بعلاوه برای دسترسی راحت تر گردشگران، جاده هایی را در این منطقه ساخت.

در سال 1897 ادموندو د باروس(Edmundo de Barros) که یکی از افسران ارتش برزیل بود پیشنهاد ایجاد یک پارک ملی را در نزدیکی آبشارهای ایگواسو داد. از آنجا که این آبشارها در منطقه مرزی بین برزیل و آرژانتین قرار داشتند بعد از معین شدن مرز دقیق بین دو کشور در دو طرف، پارک های ملی جداگانه ای ایجاد شد. بدین ترتیب پارک ملی ایگوازو در آرژنتین در سال 1934 و پارک ملی ایگوسو در برزیل در سال 1939 شکل گرفت.

امروزه از قدرت این آبشارهای شگفت انگیز برای تأمین برق در نیروگاه برق آبی Itaipu استفاده می گردد. این نیروگاه به طور مشترک به وسیله کشورهای پاراگوئه و برزیل ساخته شده است. با این که کار ساخت نیروگاه Itaipu در سال 1991 به سرانجام رسیده است اما هنوز هم این سازه به عنوان یکی از شاهکارهای فناوری در جهان معرفی می گردد. نیروگاه Itaipu چهل درصد از نیازهای انرژی برزیل و آرژانتین را تامین می نماید.

چرا آبشارهای ایگواسو برزیل اهمیت زیادی دارند؟

آبشارهای ایگواسو برزیل و آرژانتین یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در هر دو کشور است. این آبشار شامل بیش از 200 آبشار است که در جهان هیچ رقیبی ندارد . از بزرگترین آبشارهای جهان هم تا چند برابر بزرگ تر است. هر مسافری که به این کشورها سفر می نماید، به هیچ عنوان بازدید از این آبشارهای زیبا را از دست نمی دهد. خیلی از مسافران تنها و تنها برای بازدید از آبشارهای ایگواسو به برزیل یا آرژانتین سفر می نمایند.

به همین علت می توان گفت که آبشارهای ایگواسو یکی از پر عایدیترین جاهای دیدنی برای هر دو کشور هستند . عایدی چشم گیری برای آن ها دارند. علاوه بر این گونه های گیاهی و تاثیری که این منطقه به روی طبیعت هر دو کشور دارد،غیر قابل چشم پوشی است. به همین علت دولت هر دو کشور مطمئن شده اند که از این آبشارها به خوبی و به وسیله افراد ماهر و آموزش دیده محافظت گردد. از زمانی که این مکان به وسیله یونسکو به عنوان یکی از عجایب طبیعی جهان شناخته شد هم بر اهمیت آن افزوده شد. امروزه هر دو دولت باید در حفظ آن نهایت کوشش خود را بنمایند.

برترین فصل بازدید از آبشارهای ایگواسو برزیل

آبشارهای ایگواسو برزیل آب و هوای نسبتا متعادلی داشته. هر زمانی که از این جاذبه دیدنی برزیل و آرژانتین دیدن کنید می توانید از زیبایی آن لذت ببرید. اما برترین فصل برای بازدید از آبشارهای پر آب و شگفت انگیز آن، از ماه های نوامبر تا مارس است. در این ماه ها که از فصل پاییز آغاز شده و تا اوایل بهار ادامه دارد. بارش باران در این منطقه بسیار زیاد بوده. همین موضوع باعث می گردد تا آبشارها پر آب باشند. اما در فصل های بهار تا اواخر تابستان اگر به این ناحیه سفر کنید. آبشارها آب کمتری دارند، اما می توانید از طبیعت اطراف آن لذت ببرید. در هر صورت در هر فصلی که بتوانید به آرژانتین یا برزیل سفر کنید. می توانید از این آبشار هم دیدن کنید.

دسترسی به آبشارهای ایگواسو در برزیل

همان طور که قبلاً گفته شد آبشارهای ایگواسو در دو کشور آرژانتین و برزیل قرار دارند. با سفر به هر یک از این کشورها می توان از این مکان شگفت انگیز بازدید کرد. اما از آنجا که هم وطنان ما بیشتر به کشور برزیل سفر می نمایند در این قسمت نحوه دسترسی به آبشارهای ایگواسو در برزیل را شرح می دهیم.

برای دسترسی به این آبشارها باید از شهر ریو به مقصد شهر فوز دو لو آچو سوار هواپیما شوید. پس از رسیدن به مقصد می توانید سوار اتوبوس هایی که هر 20 دقیقه حرکت می نمایند شوید.

هتل های نزدیک به آبشارهای ایگواسو در برزیل

از هتل های نزدیک به آبشارهای ایگواسو در برزیل می توان به هتل لوکس مرکیور ایگواسو ایریو (Mercure Iguazu Hotel Iru)، هتل پنج ستاره بلموند کاتاراتاس (Hotel das Cataratas Belmond)، هتل میانه خاردین ایگواسو (Hotel Jardin de Iguazu)، هتل میان رده ویواز کاتاراتاس ریزورت (Vivaz Cataratas Hotel Resort)، هتل مقرون به صرفه قیمت ال اورو سوئیت (El Uru Suite Hotel) و هتل مقرون به صرفه دنی (Hotel Dany) اشاره نمود.

بعلاوه هتل بلموند کاتاراتاس که در داخل پارک ملی ایگواسو واقع شده است نزدیک ترین اقامتگاه به آبشار است. مهمانان این هتل می توانند به مسیرهای پیاده روی امتداد آبشار و پل منتهی به بخش نعلی شکل آبشار دسترسی داشته باشند.

طبیعت اطراف آبشارهای ایگواسو برزیل

اطراف آبشارهای ایگواسو برزیل را جنگل ها و پارک های محافظت شده احاطه نموده اند . حیات وحش آبشارهای ایگواسو از تنوع خوبی برخوردار است. کواتی ها یکی از مجذوب کننده ترین حیوانات ساکن در این منطقه هستند که ظاهری کوچک و دمی دراز دارند. توکان ها، میمون ها، سمور غول پیکر، مورچه خوار غول پیکر، پلنگچه، پلنگ های در خطر انقراض، جگواروندی (یکی از گربه سانان بومی آمریکا)، تاپیر (یکی از بزرگ ترین پستانداران آمریکای لاتین که ظاهری شبیه به خوک دارد) و صاریغ (تنها حیوان کیسه دار که در خارج از مرزهای استرالیا زندگی می نماید) از دیگر حیوانات پارک ملی ایگواسو هستند. بعلاوه پرندگان زیادی در این منطقه سرسبز و زیبا زندگی می نمایند. از معروف ترین پرندگان این منطقه می توان به بادخورک بزرگ تیره و توکان توکو اشاره نمود.

در این جنگل ها بسیاری از گونه های جانوری مختلف مانند 150 گونه پستاندار، 564 گونه پرنده، 260 گونه ماهی، 116 گونه خزنده، 68 گونه دو زیست و بی شمار گونه گیاهی مختلف وجود دارد. اگر به طبیعت گردی و آشنایی با گونه های مختلف جانوری علاقه داشته باشید. پارک ملی اطراف آبشارهای ایگواسو برزیل و آرژانتین برترین مکان تفریحی برای شماست.

گلوی شیطان، بلندترین آبشار در بین آبشارهای ایگواسو برزیل

بزرگترین آبشار در بین آبشارهای ایگواسو آبشار گلوی شیطان است. این آبشار با 82 متر طول و 150 متر عرض یک چشم انداز زیبا و نفس گیر را به شما هدیه می دهد. شکل این آبشار به شکل یک U انگلیسی یا نعل اسب است. اندازه آبی که از این آبشار جاری می گردد برابر با 1500 متر مکعب است. یعنی آب کافی برای پر کردن 36 استخر المپیک تنها در کمتر از 1 دقیقه از این آبشار جاری می گردد. یکی از زیباترین منظره ها آبشار گلوی شیطان، رنگین کمانی است که هنگام ریختن آب در رودخانه به وجود می آید.

حقایق جالب درباره آبشارهای ایگواسو برزیل

اکنون که با این آبشارها آشنا شدیم، وقت آن رسیده که با بعضی حقایق جالب درباره آن نیز آشنا شوید.

  • نام اصلی این آبشار در گذشته آب بزرگ بوده است.
  • بعضی از افسانه های محلی می گویند که این آبشار به وسیله یکی از خدایان ساخته شده است. زمانی که معشوقه او درخواست ازدواج او را رد کرد و با یکی دیگر ازواج کرد، او این آبشار را ساخت و هر دوی آن ها را در این آبشار غرق کرد.
  • این آبشار از آبشارهای نیاگارا و ویکتوریا هم بزرگتر است و بزرگترین آبشار جهانست.
  • بعضی از نادرترین گونه های جانوری تنها در جنگل های اطراف این آبشار زندگی می نمایند.
  • اندازه آبی که از آبشارها جاری می گردد در فصل های بارانی حدود 7.5 برابر می گردد.
  • تورهای گردشگری آبشارهای ایگواسو برزیل در هر دو کشور برزیل و آرژانتین برگزار می شوند.
  • جالب است بدانید معروفیت و مجذوب کنندهیت این آبشارها به حدی است که تعدادی از مشهورترین فیلم های سینمایی مانند ایندیانا جونز و امپراطوری جمجمه کریستالی در این منطقه فیلم برداری شده اند.

نکات سفر به آبشارهای ایگواسو در برزیل شامل موارد زیر هستند

  • دقت داشته باشید که آبشارهای ایگواسو در برزیل، منطقه ها حفاظت شده محسوب می شوند. بنابراین نباید به حیوانات و پرندگان این منطقه غذا بدهید و یا به محیط زیست آن آسیب بزنید.
  • در سفرتان به این منطقه حتماً از لباس و کفش مناسب بهره ببرید.
  • به علت گرمسیری بودن این منطقه احتمال بارش باران های شدید وجود دارد.
  • ساعات بازدید از آبشارهای ایگواسو، 9 صبح تا 5 عصر اعلام شده است.
  • در زمان ورود به این پارک باید ویزای خود را همراه داشته باشید.
  • در کنار آبشارهای زیبا و خروشان پارک ایگواسو مسیرهایی برای پیاده روی ساخته شده است. با قدم زدن در این مسیرها می توانید از نزدیک آبشارها و طبیعت شگفت انگیز اطراف آن ها را دیدن کنید.

کلام آخر درباره آبشارهای ایگواسو برزیل

در این مطلب با بزرگترین آبشار جهان یعنی آبشارهای ایگواسو برزیل و آرژانتین آشنا شدیم. علاوه بر بازدید از خود آبشارها، شما می توانید هنگام سفر به این منطقه از پارک های ملی اطراف آن هم دیدن کنید. این مکان یکی از شگفتی های طبیعت است. می تواند خاطره سازترین و برترین سفر زندگی را برای شما رقم بزند. اگر می خواهید بیشتر با برزیل، آرژانتین و جاهای دیدنی آن ها آشنا شوید، می توانید به سایر مطالب خبرنگاران هم سری بزنید. خبرنگاران در تمامی طول سفر از رزرو بلیط یا ثبت نام در تورهای مسافرتی گرفته تا رزرو هتل و گردش در شهر همراه شما خواهد بود. از این که تا سرانجام این مطلب ما را همراهی نموده اید از شما سپاس گزاریم.

سوالات متداول

1- علت اهمیت آبشارهای ایگواسو برزیل چیست؟

این آبشارها بزرگترین آبشارهای جهان بوده و به وسیله یونسکو به عنوان یکی از عجایب طبیعی جهان شناخته شده اند. به همین علت مسافران زیادی هر ساله از این آبشارها دیدن می نمایند.

2- آبشار گلوی شیطان کجاست؟

آبشار گلوی شیطان بزرگترین و بلندترین آبشار در بین آبشارهای ایگواسو برزیل است.

3- چه جاذبه هایی در اطراف آبشارهای ایگواسو وجود دارد؟

علاوه بر بازدید از آبشارهای این محل، مسافران می توانند از پارک های ملی اطراف آبشار در برزیل و آرژانتین هم دیدن نموده. با گونه های جانوری و طبیعی بسیاری آشنا بشوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 454

به "چرا آبشارهای ایگواسو برزیل در جهان شگفت انگیز هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آبشارهای ایگواسو برزیل در جهان شگفت انگیز هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید