لنز پنکیک چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

به گزارش خبر آزمون، این روزها استفاده از لنز های پنکیک میان عکاسان و اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی بسیار متداول شده و محبوبیت خوبی پیدا نموده است. این لنزهای نازک و تخت که از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به پنکیک دارند به دلایل متعدد بسیار کارآمد هستند، اما جنبه های منفی نیز دارند. سوالی که در فکر کاربران مطرح می گردد این است که آیا این دسته از لنزها ارزش خرید دارند یا نه. در این مقاله قصد داریم به معرفی لنز پنکیک بپردازیم و با توجه به مزایا و معایبی که دارد ارزش خرید آن را آنالیز کنیم. با خبرنگاران مگ در این مقاله همراه شوید.

لنز پنکیک چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

لنز دوربین نیکون مدل AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

59,500,000

تومان

لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM

4,800,000

تومان

خرید انواع لنز در خبرنگاران

مشاهده همه

لنز پنکیک به چه لنزی گفته می گردد؟

در حالی که لنز پنکیک یک اصطلاح محاوره ای است که در جامعه عکاسی از آن استفاده می گردد، اما تعریف روشنی برای این لنزها وجود ندارد. آن ها معمولاً با لنزهای کوچک و غالباً وایدشان که از نظر مقدار طولشان کمتر از عرضشان است شناسایی می شوند و به همین علت به آن ها پنکیک می گویند. بعلاوه این دسته از لنزها، از آنجا که حجم و وزن تجهیزات عکاسی شما را کاهش می دهند و حمل ونقل آن ها را راحت تر می نمایند، برای عکاسی در سفرهایتان یکی از برترین گزینه ها به شمار می روند. بیشتر لنزهای پنکیک از نوع لنزهای پرایم هستند و در مقایسه با لنزهایی که کیفیت بالاتری دارند، قیمت چندان زیادی ندارند. در ادامه به مزایا و معایب این دسته از لنزها خواهیم پرداخت.

لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM به همراه فیلتر لنز یو وی 49 کانن

5,000,000 تومان

مشاهده و خرید

مزایای خرید لنز پنکیک

وزن سبک

لنزهای پنکیک معمولاً کمتر از صد گرم وزن دارند، بنابراین می توانید به راحتی از آن ها برای مدت طولانی بهره ببرید و تجهیزات عکاسی شما را سنگین نخواهند کرد. آن ها بعلاوه هنگام آویزان کردن دوربین از گردن به طور قابل توجهی فشار کمتری به ستون فقرات شما وارد می نمایند و دردهای شانه ناشی از سنگین بودن کیف دوربین، دیگر شما را اذیت نخواهد کرد.

جمع وجور بودن ابعاد

لنزهای پنکیک ابعاد بسیار جمع وجوری دارند و طبیعتاً فضای کمتری را نیز اشغال می نمایند، بنابراین احتیاجی نیست که از یک کیف دوربین بسیار بزرگ برای حمل این دسته از لنزها بهره ببرید. این لنزها برای آن دسته از عکاسانی که دائما در حال سفر و عکاسی از دل طبیعت هستند، انتخاب بسیار مناسبی به شمار می رود. در واقع شما می توانید لنز پنکیک را به راحتی در کیف و یا حتی جیب خود نگه دارد، اما توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن آن در جیب یا کیف خود، حتما پوشش محافظ آن را ببندید تا لنز دچار آسیب دیدگی و یا خط وخش نگردد.

دیافراگم روشن

لنزهای پنکیک که معمولاً از نوع پرایم هستند، دیافراگم وایدی دارند و این موضوع به این معنی است که نور راحت تر می تواند به سنسور برسد. این ویژگی، لنز پنکیک را برای استفاده در محیط های با نور کم بسیار مناسب نموده و کاربران با استفاده از آن می توانند ISO دوربین را برای کاهش نویز تصاویر کمتر نمایند. علاوه بر این، دیافراگم گگردده تر باعث می گردد سرعت شاتر سریع تر گردد، بنابراین این لنزها برای گرفتن عکس های پرتره و بعلاوه کاهش تاری تصاویر گزینه بسیار عالی به شمار می روند. تصویر بالایی، نمونه ای از عکاسی با لنز پنکیک است.

قیمت مناسب

از آنجا که برای ساخت و فراوری لنزهای پنکیک، شیشه و متریال کمتری استفاده می گردد، بنابراین قیمت کمتری دارند و از لحاظ مالی خرید آن ها ارزان است. ارزان بودن این دسته از لنزها، اغلب همان چیزی است که در وهله اول مشتریان را به سمت خرید آن ها جذب می نماید. بیشتر کاربران هزینه بسیار زیادی برای خرید دوربین پرداخت نموده اند و دیگری تمایلی برای پرداخت هزینه های سنگین برای خرید لنزهای دوربین ندارند. به همین علت، انتخاب و خرید لنزهای پنکیک می تواند هزینه خرید لنزهای دوربین کاربران را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

نامحسوس بودن استفاده از آن

یکی از جنبه های مثبت لنزهای پنکیک، ظرافت خاص آن هاست. هنگامی که برای عکاسی پشت لنزی به بزرگی مشت خود پنهان می شوید، احتمالاً نظر افراد بسیار زیادی را به خود جلب خواهید کرد، اما ظرافت خاص لنز پنکیک، جلب توجه نمی نماید و به عکاس ها اجازه می دهد تا در کمال آرامش به عکاسی از سوژه های دلخواه خود بپردازند.

لنز کانن مدل EF 50mm f/1.8 STM

4,800,000 تومان

مشاهده و خرید

معایب خرید لنز پنکیک

قابلیت های محدود

طراحی جمع وجور لنز پنکیک به این معنی است که قابلیت های محدودی را در اختیار شما قرار خواهد داد. به عنوان مثال، اگرچه این لنزها نسبتا سریع هستند، اما به طور قابل توجهی عملکرد بسیار کندتری نسبت به سایر لنزهای پرایم دارند. علاوه بر این، از آنجا که این لنزها زوم ندارند، بنابراین تنظیم فاصله فوکوس شما باید به صورت بصری انجام گردد.

کیفیت میانه تصاویر

لنزهای پنکیک اگرچه تصاویر خوبی ثبت می نمایند، اما این تصاویر کیفیت خیلی بالایی ندارند و نمی توانید با کیفیت تصاویر ثبت شده لنزهای گران قیمت آن ها را مقایسه کنید. بنابراین اگر به لنزی احتیاج دارید که بتواند تصاویری با بالاترین کیفیت ثبت کند، شاید انتخاب لنز پنکیک نتواند رضایت شما را فراهم کند.

فاصله کانونی ثابت

یکی از نقاط ضعف لنزهای پنکیک، فاصله کانونی ثابت آن هاست. این موضوع به این معنی است که شما امکان زوم روی سوژه مورد نظر خود را نخواهید داشت. اگر قصد دارید که با استفاده از این لنز روی سوژه زوم کنید، باید به آن نزدیک تر شوید. اما گاهی اوقات زوایای مورد احتیاج انجام این کار را غیرممکن می سازد و در نهایت با تصویری ناامیدنماینده روبرو خواهید شد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی لنز پنکیک پرداختیم و مزایا و معایب خرید آن را از زوایای مختلف مورد آنالیز قرار دادیم. در نهایت باید اشاره کنیم که حتی با وجود معایب، لنزهای پنکیک جنبه های مثبت زیادی دارند. در حالی که این دسته از لنزها نسبت به قیمت و مقدار شان فوق العاده هستند و همراهان خوبی در سفر به شمار می روند، اما محدودیت های آن ها ممکن است توانایی های شما را به عنوان یک عکاس نیز محدود کند. بنابراین بهتر است پیش از خرید این لنزها، جوانب مختلف را در نظر بگیرید تا خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

منبع: Makeuseof

لنز دوربین کانن مدل EF-S 24mm f/2.8 STM for Canon Cameras

مشاهده کالا

سوالات متداول

مهم ترین عیب لنز پنکیک چیست؟

مهم ترین ایراد این لنز فاصله کانونی ثابت آن است که نمی توان آن را در دوربین های DSLR استفاده کرد.

چرا لنز پنکیک به این نام مشهور است؟

به این علت که طولش بسیار کمتر از عرض آن است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 332

به "لنز پنکیک چیست و آیا ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنز پنکیک چیست و آیا ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید