درباره کلسترول خوب یا HDL چه می دانید؟

به گزارش خبر آزمون، لیپوپروتئین با تراکم بالا یا HDL یکی از اشکال کلسترول در جریان خون را کلسترول خوب می نامند.

درباره کلسترول خوب یا HDL چه می دانید؟

دلیل این نامگذاری این است ذرات HDL کلسترول را از جایی که نباید در آنجا باشد، برمی دارد و به کبد حمل می نماید تا دفع گردد. بنابراین اندازه بالای HDL خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد- اما اندازه های پایین آن خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

چرا HDL کلسترول خوبی است؟

هر ذره HDL به شکل یک قطره میکروسکوپی است که شامل حلقه ای لیپوپروتئینی (چربی به علاوه پروتئین) است که یک مرکز حاوی کلسترول را در برمی گیرد. ذره HDL در مقابل سایر انواع ذرات کلسترول در خون تراکم بالاتری دارد، برای همین است که به آن لیپوپروتئین با تراکم بالا می گویند.

کلسترول همواره بد نیست، در واقع کلسترول یک چربی لازم است و پایداری همه سلول های بدن را فراهم می نماید.

کلسترول برای حرکت در جریان خون باید بوسیله یک رشته مولکول یاری نماینده به نام لیپوپروتئیین ها انتقال پیدا کند. هر لیپوپروتئینی ترجیح خاص خودش به کلسترول را دارد و هر یک از آنها به طور متفاوتی با کلسترولی که حمل می نماید، عمل می نماید.

کارشناسان معتقدند کلسترول HDL ممکن است از راه های گوناگونی به کاهش خطر بیماری قلبی یاری کند:

  • HDL کلسترول بد یا LDL (لیپوپروتئین با تراکم پایین) را پاکسازی می نماید.
  • HDL کلسترول بد یا LDL برای تولید دوباره آن به کبد منتقل می نماید.
  • HDL به عنوان خدمه نگهدارنده دیواره های داخلی یا اندوتلیوم رگ های خونی عمل می نماید. آسیب به دیواره های درونی رگ ها گام اول در فرآیند آتروسکلروز (تصلب شرایین) است که باعث حمله قلبی و سکته مغزی می گردد. HDL این دیواره را پاک می نماید و آنها را سالم نگه می دارد.

اندازه های مطلوب کلسترول خوب یا HDL

آزمایش کلسترول یا نیمرخ چربی اندازه کلسترول HDL را معین می نماید. اگر اندازه HDL بالاتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بالا شمرده می گردد که مطلوب است.

اگر اندازه HDL زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر باشد، پایین است که مطلوب نیست.

به طور کلی افراد با اندازه بالای HDL در معرض خطر کمتر بیماری قلبی قرار دارند. افراد با HDL پایین در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی است.

اگر اندازه HDL شما پایین باشد، می توانید اقدامات متعددی برای بالا بردن آن انجام دهید تا خطر بیماری قلبی در شما کاهش یابد.

  • ورزش: ورزش هوازی برای 30 تا 60 دقیقه در اغلب روزهای هفته می تواند به بالا بردن HDL یاری کند.
  • ترک کردن سیگار: کشیدن سیگار باعث کاهش اندازه HDL می گردد و ترک کردن آن اندازه HDL را افزایش می دهد.
  • طبیعی نگهداشتن وزن بدن: پیشگیری از چاقی علاوه بر بهبود اندازه های HDL خطر بیماری قلبی و چندین عارضه بهداشتی دیگر را کاهش می دهد.

چکار باید کرد

در بعضی از موارد، دکترتان ممکن است برای بهبود بخشیدن اندازه کلسترول خونتان برایتان دارو تجویز کند. توجه داشته باشد که عوامل متعددی علاوه بر کلسترول بر بیماری قلبی موثرند. دیابت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چاقی و ژنتیک از جمله عوامل مهم هستند.

از آنجایی که عوامل بسیاری در ایجاد بیماری قلبی دخالت دارند، کلسترول همه چیز را معین نمی نماید. افراد دارای اندازه طبیعی HDL می تواند بیماری قلبی داشته باشند و افراد با اندازه پایین HDL در مقایسه با مردم با اندازه های بالای HDL در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی هستند.

کارشناسان توصیه می نمایند اغلب افراد هر پنج سال یک بار آزمایش پیگیری کلسترول انجام دهند. افراد با نیمرخ چربی غیر طبیعی یا افراد دارای سایر عوامل خطرساز ممکن است احتیاج به آزمایش های مکررتر کلسترول داشته باشند.

اگر اندازه بالای کلسترول کل یا اندازه های پایین HDL دارید، نسبت به افرادی که اندازه های بالای HDL دارید، در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری قلبی هستید.

کارشناسان توصیه می نمایند که آزمایش کلسترول پیگیری هر پنج سال یک بار برای اغلب افراد انجام گردد. افرادی که نیمرخ غیرطبیعی چربی دارند یا عوامل خطرساز دیگری دارند ممکن است احتیاج به انجام مکررتر آزمایش های کلسترول داشته باشند.

اگر کلسترول بالا یا اندازه HDL پایین دارید، اقداماتی برای افزایش کلسترول HDL مانند خوردن غذاهای مناسب، ورزش مرتب و سیگار نکشیدن. تغییرات سبک زندگی ممکن است تفاوت زیادی در سلامت اغلب افراد ایجاد کند و مانع از بروز بیمرای قلبی و سکته مغزی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 335

به "درباره کلسترول خوب یا HDL چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کلسترول خوب یا HDL چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید