چطور سس کچاپ را بی درد سر خالی کنیم؟

به گزارش خبر آزمون، با فیزیک عجیب بطری سس گوجه فرنگی آشنا شوید. دانشمندان راز و رمز سس کچاپ روان و بدون پاشیدن را کشف کردند.

چطور سس کچاپ را بی درد سر خالی کنیم؟

اگر شما هم از آنهایی هستید که هنگام استفاده از بطری سس گوجه فرنگی مدام آن را تکان می دهید تا بتوانید کمی سس بیشتری نسبت به دیگران روی غذای خود بریزید، حتماً این معضل را به خوبی درک می کنید و دچارش شده اید. شاد باشید که یک فیزیکدان راز لذت بردن از بطری سس پرطرفدار گوجه فرنگی را بدون پاشیدن شدن به اطراف کشف نموده است.

علت این که سس گوجه فرنگی این قدر برای بیرون آمدن از بطری مشکل دارد (و وقتی هم که می آید بهمن عظیمی سرریز می گردد) این است که سس کچاپ به عنوان یک ماده جامد نرم شناخته می گردد و فقط وقتی بیرون می ریزد که فشار کافی اعمال گردد. به گفته دانشمندان شرکت هاینز، مبتکر سس کچاپ و بطری شیشه ای اش، جریان بهینه سس کچاپ سرعتی معادل 45 متر در ساعت دارد. بدین ترتیب، شیوه رایج ضربه زدن ملایم یا اعمال ضربات محکم به بطری کچاپ برای بیرون آمدن سس الزامی است. اما برترین راه برای نپاشیدن آن چیست؟

پاسخ در درک علم رئولوژی یا جریان و تغیر شکل ماده نهفته که دانش آنالیز و مطالعات جامدات نرم است. سه روش ساده برای خارج کردن سس کچاپ از بطری بدون پاشیدن آن وجود دارد.

روش اول: تکان دهید

وقتی درب بطری باز است، محتویات را تکان دهید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. نه تنها با این کار سس آبدار عایدتان نمی گردد بلکه ترکیبات جامد به صورت یکنواخت در سس مخلوط می گردد و در نهایت جریان روان تری از سس کچاپ خواهید داشت.

روش دوم: بطری را سر به ته کنید

بطری را به حالت برعکس در حالی که سر آن به طرف پایین است قرار دهید. با این حرکت محتویات به سمت بطری روانه می شوند و آماده خروج از بطری خواهند بود.

روش سوم: کج کنید و بریزید

این یک ترفند به شمار میرود زیرا اگر بیش از مقدار فشار وارد کنید، سس کچاپ می پاشد و سر تا پای شما را قرمز و چسبنده می نماید اما اگر هم فشار به مقدار کافی نباشد، سس با خیال راحت سر جایش در بطری خواهد ماند و اصلاً بیرون نمی آید. مقدار نیرویی که باید اعمال گردد به مقدار سس به جای مانده در بطری بستگی دارد. یک بطری کامل و پر راحت تر سس را خالی می نماید زیرا وزن سس با کج شدن بطری به طرف پایین فشار وارد می نماید. به عبارت دیگر، اگر بطری شما تقریباً خالی باشد، باید نیرو یا فشار بیشتری را برای خالی کردن و استفاده از سس کچاپ اعمال کنید.

درب بطری را به سمت غذا با زاویه 45 درجه در حالی که دستتان گردن بطری را نگه داشته متمایل کنید و با دست دیگر به ملایمت اما با ضربات محکم به ته بطری ضربه بزنید. نیروی ضربات را بیشتر کنید تا نیروی مکانیکی سس را برای خارج شدن و جریان پیدا کردن متعادل کنید.

وقتی فشار کافی با ضربه زدن به بطری اعمال گردد سس به آرامی جریان پیدا خواهد نمود و نمی پاشد. با علم و البته کمی صبر، حتی سمج ترین سس های کچاپ نیز از بطری به راحتی خارج می شوند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 247

به "چطور سس کچاپ را بی درد سر خالی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور سس کچاپ را بی درد سر خالی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید