هر ویتامینی چه ساعتی باید خورده گردد؟

به گزارش خبر آزمون، متخصصان حوزه تغذیه بر این باورند که تداوم مصرف ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای، از زمان مصرف اهمیت بیشتری دارد.

هر ویتامینی چه ساعتی باید خورده گردد؟

به گزارش برنا، مصرف بعضی ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای در زمان معین، ممکن است باعث کاهش عوارض جانبی گردد و بسته به نوع آن ویتامین و مکمل تغذیه ای، دریافت مکمل همراه با وعده غذایی بر اندازه جذب آن اثر مثبت می گذارد و در این گزارش قصد داریم درباره زمان مصرف آن توضیحات بیشتری دهیم.

ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای از جمله مواردی هستند که بسیاری از هموطنان برای برطرف کمبود مواد مغذی، آن ها را مصرف می نمایند. اما حالا سوال اینجاست که چه زمانی باید آن ها را مصرف کرد و طبق گفته پزشکان و متخصصان حوزه تغزیه، هیچ شواهد عملی نیست که نشان دهد مصرف ویتامین یا مکمل های تغذیه ای در زمان معینی از روز، باعث افزایش یا کاهش کارایی آن ها گردد.

متخصصان حوزه تغذیه بر این باورند که تداوم مصرف ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای، از زمان مصرف اهمیت بیشتری دارد. مصرف بعضی ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای در زمان معین، ممکن است باعث کاهش عوارض جانبی گردد و بسته به نوع آن ویتامین و مکمل تغذیه ای، دریافت مکمل همراه با وعده غذایی بر اندازه جذب آن اثر مثبت می گذارد و در این گزارش قصد داریم درباره زمان مصرف آن توضیحات بیشتری دهیم.

معین بودن زمان مصرف ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای چه اهمیتی دارد؟

بعضی از هموطنان تمایل دارند این ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای را بر اساس تاثیراتی که دارند، در زمان های مخصوصی از روز مصرف نمایند. به عنوان مثال، چون منیزیم باعث خواب راحت می گردد، آن را شب ها مصرف می نمایند و از ملاتونین به علت خاصیت خواب آور بودن آن، دو ساعت قبل از زمان خواب مصرف می نمایند.

بهتر است بدانید که طبق گفته متخصصان تغذیه، زمان مصرف مکمل در روز بر چگونگی جذب آن به وسیله بدن اثری نخواهد گذاشت، اما مصرف آن به همراه غذا یا به تنهایی، بر جذب ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای اثر می گذارد. برای بعضی ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای مانند ویتامین B و C توصیه شده که با معده خالی آن ها را مصرف کرد، در حالی که بعضی ویتامین ها مانند A و K وجود دارند که بهتر است همراه با غذای حاوی چربی مصرف شوند تا به خوبی جذب بدن گردد.

مصرف چه ویتامین هایی باید با معده خالی باشد؟

توصیه شده املاح و ویتامین های محلول در آب را، هموطنان با معده خالی مصرف نمایند، چراکه مصرف آن با معده خالی باعث جذب راحت تر آن به وسیله بدن می گردد. اما بعضی ویتامین ها نیز نظیر مولتی ویتامین ها وجود دارند که هم حاوی ویتامین های محلول در آب و هم ویتامین های محلول در چربی هستند و آن ها را باید همراه غذا مصرف کرد تا ویتامین های محلول در چربی به خوبی جذب بدن شوند. بعضی ویتامین ها مانند c و b از جمله ویتامین های محلول در آب هستند و باید این دسته از ویتامین ها را با یک لیوان آب مصرف کرد تا به تجزیه و جذب بهتر آن در بدن یاری گردد و مصرف این دسته از ویتامین ها با معده خالی موثرتر است.

البته بعضی از هموطنان هستند که بدن آن ها نسبت به ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای حساس تر است و مصرف ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C باعث ناراحتی معده آن ها خواهد شد. در صورتی که چنین مسئله ای وجود داشته باشد، افراد می توانند این ویتامین ها را همراه با غذا مصرف نمایند.

طبق گفته متخصصان حوزه تغذیه، بعضی از ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای مانند آهن و پروبیوتیک ها هستند که بهتر است با معده خالی مصرف شوند.

مصرف کدام دسته از ویتامین ها باید با غذا باشد؟

بعضی از ویتامین ها و مکمل های محلول در چربی را هموطنان باید با غذا یا میان وعده ای که دارای چربی است مانند آووکادو، زرده تخم مرغ یا روغن زیتون، مصرف نمایند تا جذب بهتری داشته باشد. مصرف این دسته از ویتامین ها همراه غذا باعث می گردد آنزیم های گوارشی ترشح گردد و این ویتامین های محلول در چربی نظیر ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 31

به "هر ویتامینی چه ساعتی باید خورده گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر ویتامینی چه ساعتی باید خورده گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید