معرفی 12 نان محلی در شهر های ایران

به گزارش خبر آزمون، نان های محلی در فرهنگ ایرانی از قداست بالایی برخوردار است زیرا در آن می توان رابطه انسان با روزی که خداوند برای او مقرر داشته است را احساس کرد. به همین علت، در اقصی نقاط کشور می توان انواع مختلفی از نان های محلی ایران را مشاهده کرد هر کدام تجربه ای متفاوت را برای گردشگران رقم می زنند. حال ما در مقاله دیگری از وبلاگ خبرنگاران دربارۀ به نان های محلی ایران صحبت می کنیم.

معرفی 12 نان محلی در شهر های ایران

نان کماج

کماج نانی است که از زرده تخم مرغ و خرما تشکیل شده است و اصالتاً متعلق به دو شهر همدان و استهبان از توابع استان فارس است. در گذشته کماج را در مکانی به نام کماجدان نگهداری می کردند که نام این نان هم از این مکان نشات گرفته است. این نان بسیار لذیذ و خوشمزه است و به همراه چایی می تواند یک عصرانه فوق العاده ای را فراهم کند.

نان های محلی | نان کلانه

نان کلانه از انواع نان های محلی ایران است که در منطقه کردستان تهیه می گردد. تهیه کلانه کُردی امعمولاً به صورت خانگی انجام می گردد و به ویژه در مهمانی ها رواج دارد. خمیر این نان از آرد گندم است و در تهیه نان کلانه از نوعی گیاه کوهی به نام پیچک و کینوال استفاده می گردد.

این نان بیشتر یک وعده غذایی محسوب می گردد. این غذا به عنوان میان وعده استفاده می گردد اما به علت داشتن ویتامین ها و مواد مغذی فراوان، می توان از آن در وعده های اصلی نیز استفاده کرد. وجود گیاهان تازه در این نان باعث می گردد بتوان آن را به عنوان یک غذای کاملاً سالم در نظر گرفت.

نان فطیر

نان فطیر یا فتیر به نانی گفته می گردد که تازه نیست و در آن از خمیر مایه استفاده نشده است و بافتی سفت مانند و بیات دارد. این نان فوق العاده خوشمزه است که از آرد، تخم مرغ و شکر تهیه شده است.

فطیر اصولا در تنور پخته می شوند که انواع مختلفی از جمله شیرمال را شامل می شوند. در بیشتر جاهای کشور نان فطیر تهیه می گردد اما معروف ترین آن فطیر اراک، آستارا و ملایر است.

نان های محلی | نان بیشمه بیشمه

نان معروف ترکمن صحرا، بیشمه بیشمه نام دارد که از ماست شیرین، تخم مرغ و شکر تهیه می گردد. این نان روغنی بوده و شبیه به بامیه است و طعم بسیار لذیذی دارد. از دیگر انواع نان های پخته شده در این استان می توان به بوروک اشاره نمود که بیشتر شبیه به نان پیراشکی است زیرا در وسط این نان گاهی اوقات از مخلوط گوشت نیز استفاده می نمایند. این نان در ماه رمضان بسیار محبوب است.

نان توموشی

نان توموشی جنوب یکی از این نان های محلی ایران است که هواداران مخصوص به خود را دارد. گردشگرانی که به قشم سفر می نمایند با خوردن نان توموشی می توانند خاطره یک نان خوشمزه را همواره در فکر خود تداعی نمایند. به طور کلی، نان توموشی در منطقه خلیج فارس مرسوم است.

پخت نان توموشی در قدیم الایام در هرمزگان و جزیره هرمز بسیار مرسوم بود و اغلب از آرد گندم مرغوب تهیه می گردد. تهیه این نان به وسیله زنان جنوی انجام می گردد و آنها این نان را به شکل بومی در سراسر استان تهیه می نمایند. این نان مزه ماهی می دهد ولی بسیار خوشمزه است.

نان های محلی | نان کوکه

کوکه یکی از نان های معروف استان آذربایجان است که در آن از موادی نظیر زنجبیل، روغن حیوانی یا کره، زعفران دم نموده و مغزها استفاده شده است. در میان افراد ترک زبان چورَک به معنای نان است اما کوکه به نانی گفته می گردد که دارای مغز است. این نان برای برای وعده های صبحانه و عصرانه به همراه چایی می تواند بسیار وعده ای بسیار خوشمزه و دل انگیز باشد.

نان لاکو

لاکو نام یکی از نان های استان گیلان است که از آرد برنج تهیه می گردد زیرا مردم گیلان علاقه زیادی به برنج در تمام وعده های غذایی خود دارند. به همین علت در این نان هم از برنج استفاده می نمایند که عطر و طعم بی نظیری دارد.

مواد تشکیل دهنده این نان شامل آرد برنج، کمی آرد گندم، مقداری آب و کمی زعفران یا زردچوبه برای زرد شدن رنگش است. این نان بافتی خشک دارد که حتماً باید با نوشیدنی خورده گردد.

نان کرتون

نان کرتون یکی از نان های محلی ایران است که در شهر بابک، واقع در استان کرمان تهیه می گردد. این نان از آرد گندم محلی و خمیری که با دست ورز داده شده، تهیه می گردد و هیچ گونه دور ریزی ندارد.

نان کرتون از آرد گندم در داخل تنور گردی به همراه هیزم و سنگ پخته می گردد. خمیر این نان به مدت 45 دقیقه داخل تنور می مانند تا کاملاً مغز پخت گردد و رویش نیز حالتی برشته پیدا می نماید. این نان را می توان به مدت زمان زیادی نگهداری کرد.

نان های محلی | نان فاق

یکی از نان های معروف استان قزوین، نان قاق نام دارد که آن را با خمیر نان فطیر یا اصطلاحاً کم ورآمده می پزند. قطر این نان به سه میلی متر می رسد و کمی خشک و شیرین است. نان فاق را می توان به همراه وعده های صبحانه و عصرانه میل کرد. از دیگر نان های معروف در این استان، می توان به شیرمال و نان زنجبیلی نیز اشاره نمود.

نان اَهری

نان اهری یکی از نان های معروف استان آذربایجان شرقی است که دارای عطر و طعم فوق العاده ای است. این نان به سایر شهرها نیز فرستاده می گردد و به علت قدمت تاریخی که دارد، این نان نیز از دیرباز مورد استفاده همگان قرار می گرفته است.

مواد تشکیل دهنده نان اهری شامل آرد، روغن، شکر، ماست پرچرب، تخم مرغ، زنجبیل، وانیل، بکینگ پودر، سرکه سفید است که برای رمال آن نیز از شیره انگور، تخم مرغ، روغن و کمی زعفران استفاده می نمایند. نان اهری را می توانید در بیشتر مغازه ها پیدا کنید اما پخت این نان در خانه لذت بیشتری دارد.

خوشمزه ترین نان | نان خرفه

نان خرفه، کشتا یا نان خلفه یکی از نان های محلی ایران است که در استان گیلان تهیه می گردد. عطر و بوی خوب این نان به علت وجود پوره کدو حلوایی و تخم خلقه (تخم شنبلیله) در این آن است. نان خرفه با تخم شنبلیله، 2 قاشق غذا خوری، شکر 1 پیمانه، نمک، کدو حلوایی 2 پیمانه، مخلوط آرد برنج و آرد گندم 7 پیمانه تهیه می گردد.

نان های محلی | نان لنگرود

هنگام سفر به لنگرود باید سَری به منطقه لیلا کوه بزنید زیرا از کیلومترها بوی نان هایی که به وسیله زنان سخت کوش این منطقه پخته می شوند را حس خواهید کرد. نان لنگرود که با انگشتان زحمت کش زنان پخته شده اند، طعمی بی نظیر دارد. در سفر خود به لنگرود حتماً خودتان را به خوردن این نان خوشمزه مهمان کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 263

به "معرفی 12 نان محلی در شهر های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 12 نان محلی در شهر های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید