سه سلاح وحشتناک که از بمب هسته ای مخرب تر هستند

به گزارش خبر آزمون، گجت نیوز نوشت: شاید یک جنگ اتمی بزرگترین ترس بشر باشد؛ اما سلاح هایی در دنیا وجود دارند که می توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند و افراد بسیار زیادی را به کشتن دهند.

سه سلاح وحشتناک که از بمب هسته ای مخرب تر هستند

در واقع این بمب ها می توانند میلیون ها انسان را به کام مرگ بکشانند و افراد زیادی را هم درگیر مسائل ناشی از تشعشعات نمایند. با همه اینها سلاح هایی نیز وجود دارند که می توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند.

سلاح های بیولوژیک

سلاح های بیولوژیک شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و حشرات مضر می شوند. استفاده از سلاح های بیولوژیک در درگیری ها غیرقانونی تلقی می گردد؛ اما تجربه نشان داده است که وقتی پای موجودیت یک کشور در میان باشد، هیچ قانونی اهمیت ندارد. این سلاح ها می توانند به افراد غیرنظامی آسیب زیادی وارد نمایند و ظرفیت های داخلی یک کشور را حسابی درگیر خود نمایند. در واقع سلاح بیولوژیک در مقیاس بزرگ حتی خطرناک تر و طاقت فرساتر از بمب هسته ای خواهد بود.

مهم تر از همه اینکه وقتی یکی از طرفین درگیری از سلاح بیولوژیک استفاده می نماید، دیگر هیچ کنترلی روی آن نخواهد داشت. البته سلاح بیولوژیک چندان تازه نیست و از دوران باستان استفاده می شده است. به عنوان مثال گاهی یک قلعه محاصره می شد و افراد داخل هیچ قصدی برای تسلیم شدن نداشتند. در این حالت دشمن لاشه متعفن جانوران یا جسد قربانیان طاعون را به داخل قلعه پرتاب می کرد.

بعدها در جنگ انگستان و فرانسه برای تصاحب قلمرو بیشتر در آمریکا نیز سلاح بیولوژیک استفاده شد. در این جنگ پتوهای آلوده به آبله به سرخپوستان آمریکایی داده می شد تا نتوانند در حمایت از فرانسه بجنگند. هرچند با پیشرفت بشر سلاح های بیولوژیک هم پیچیده تر شدند. مشکل اینجاست که کنترل سلاح های بیولوژیک بسیار سخت است و کشورهای زیادی می توانند به صورت پنهانی به توسعه آن بپردازند.

بعلاوه هزینه توسعه یک سلاح بیولوژیک بسیار کمتر از بمب هسته ای است و می تواند حتی در مواردی خطرناک تر باشد.

هوش مصنوعی

هنوز سلاح خاص و پیشرفته ای که به هوش مصنوعی مجهز باشد، ظهور نکرده است. البته پیشتر در مقاله ای جداگانه به ترسناک ترین کاربردهای نظامی هوش مصنوعی پرداخته بودیم؛ اما هیچکدام از موارد اشاره شده نمی توانند به عنوان سلاح خطرناک تر از بمب هسته ای قلمداد شوند. ایلان ماسک پیشتر در سال 2014 گفته بود که نادیده گرفتن خطرات هوش مصنوعی اشتباه بزرگ بشر خواهد بود.

به باور وی هوش مصنوعی شرور فقط به فیلم های علمی تخیلی تعلق ندارد و می تواند خیلی راحت در ارتش های مختلف ظاهر گردد. در واقع ایلان ماسک سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی را حتی خطرناک تر از بمب هسته ای می داند. نگاهی به شرایط جنگ سرد بیندازید. دو ابرقدرت جهانی دچار جنون توسعه سلاح های کشنده و مخرب شده بودند و هر روز سلاح هولناک تری را ارائه می کردند.

تصور اینکه کشورها در استفاده از هوش مصنوعی برای مصارف نظامی دچار همین شرایط شوند، بعید نیست. هوش مصنوعی می تواند در نتیجه همین کوشش های نظامی در حدی پیشرفت کند که روزی تمامی انسان ها را به بردگی بگیرد یا کلا انسان را از روی زمین محو کند. در این حالت قطعا هوش مصنوعی به عنوان سلاح خطرناک تر از بمب هسته ای خواهد بود.

سلاح های شیمیایی

سلاح های شیمایی نیز می توانند در مواقعی حتی از بمب هسته ای خطرناک تر باشند. البته آنها نیز به وسیله چندین کنوانسیون بین المللی ممنوع اعلام شده اند و طرف استفاده نماینده باید در مجامع بین المللی جوابگو باشد. بعلاوه این سلاح ها بارها در جنگ های مختلف استفاده شده و تجربه هولناکی را رقم زده اند.

درست است که بمب هسته ای شعاع زیادی را پوشش می دهد؛ اما بعضی منابع ادعا می نمایند که سلاح های شیمیایی تازه در این زمینه حتی از بمب هسته ای خطرناک تر و بدتر هستند. مشکل اینجاست که بعضی عوامل شیمیایی می توانند باعث فلج شدن فرد شده یا پوست بدن را ذوب نمایند. بعلاوه ممکن است فرد آلوده شده تا سال ها درگیر مسائل حاد تنفسی گردد.

اما چیزی که باعث می گردد سلاح های شیمیایی خطرناک تر از بمب هسته ای باشند، عواقب و مقیاس تاثیرگذاری آنها نیست. طراحی، ساخت، نگهداری و استفاده از بمب هسته ای سخت و هزینه بر است و تنها کشورهای انگشت شماری به آن دسترسی دارند. هرچند که در جهت مخالف حتی بسیاری از کشورهای کوچک نیز توانسته اند انبارهای خود را از سلاح های شیمیایی پر نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 تیر 1402 بروزرسانی: 30 تیر 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 404

به "سه سلاح وحشتناک که از بمب هسته ای مخرب تر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه سلاح وحشتناک که از بمب هسته ای مخرب تر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید