درپشت پرده پروژه TF21 ایران خودرو چی می گذرد؟

به گزارش خبر آزمون، اخیرا بود که در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایران خودرو، پروژه تازه این شرکت به وزیر معرفی گشت. پروژه TF21 ایران خودرو که از مدت ها پیش و بر اساس ساخت محصولی تازه بر روی پلتفرم و ساختار پژو 206 تعریف شده بود، سرانجام در روز نهم فروردین ماه و تعطیلات نوروز، به تصویب مدیر عامل این شرکت رسیده، و بنابر اعلام ایران خودرو، خودرویی در کلاس ابعادی B و دارای امکانات روز و استانداردهای 85گانه مصوب است.

درپشت پرده پروژه TF21 ایران خودرو چی می گذرد؟

اما اجازه بدهید اندکی بیشتر از پروژه TF21 بدانیم، پروژه فوق در واقع حفظ بخش های مهم و اساسی از پلتفرم و زیرساخت پژو 206 و طراحی اتاقی تازه New Upper Body بر مبنای آن است، در واقع در این پروژه برخلاف تبلیغات و عنوانش، شما با محصولی کاملا تازه و بروز روبه رو نیستید و همانند دیگر پروژه های دو شرکت سایپا و ایران خودرو، این بار نیز از پلتفرم های قدیمی و موجود شرکت برای توسعه و ساخت محصولی مثلا تازه استفاده شده است.

بر اساس تعریف اولیه این پروژه، ابتدا قرار بود تا کلیت بدنه و سازه 206 حفظ شده و پوسته بیرونی بدنه تغییر یابد (همانند تارا) اما به نظر می رسد در تعریف تازه و بر اساس طرح های ایده ای که از این خودرو منتشر شده، تغییرات اعمال شده تازه بر روی بدنه 206 عمیق تر از آن است و به عنوان مثال تریم درب عقب، زاویه ستون A و حتی ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز دستخوش تغییر شده و به نظر می رسد این بار با یک پژو 206 کراس تغییر شکل داده شده روبرو باشیم. هرچند ایران خودرو به رسم معمول و همانند پروژه های قبلی خود نظیر دنا، دنا پلاس و تارا سعی دارد تا محصول تازهش را کاملا تازه و متفاوت و البته ایمن تر از خودروهای دیگرش معرفی کند، اما واقعیت قضیه این است که پروژه TF21 در واقع خودرویی کاملاً تازه نبوده و نیست.

تازهترین آگهی های خودرو

بر اساس ادعای سازنده، برنامه زمان بندی 18 ماهه توسعه و ساخت این مدل مطابق با استاندارد تعریف شده جهانی است که موضوع مهمی برای صنعت خودروی کشور به شمار می رود و حکایت از عزم مدیرعامل ایران خودرو برای تحقق برنامه های توسعه ای دارد. گفته می شود در بازدید سیزدهم فروردین ماه وزیر صمت، مدل مفهومی این پروژه که با مقیاس ابعادی 1/ 1 طی مدت زمانی کوتاهی ساخته شده و نمای کلی بیرونی یا همان بدنه خودرو به رویت وی رسیده که مورد استقبال وزیر قرار گرفته است.

ایران خودرو ادعا کرده که ویژگی این محصول متفاوت از سایر پروژه هاست و با تولید آن، صنعت خودروی کشور وارد مرحله ای تازه از نوع و سبک طراحی خودرو خواهد شد! ادعایی که تا زمان معرفی رسمی محصول نمی توان به آن استناد کرد و ممکن است همانند پروژه خودرو تارا بسیاری از واقعیات در خصوص آن بعدها آشکار شود.

همچنین بنا بر اعلام ایکو، اجرای این پروژه از طریق تیم مرکز تحقیقات ایران خودرو با سرعت در حال انجام است و طرح برنامه صنعتی سازی آن در حوزه های بدنه، رنگ و مونتاژ نیز تصویب شده که در نوع خود بی سابقه است. گفته شده این خودرو قابلیت پاس نمودن استانداردهایی مانند ایمنی تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد، مواردی که دیگر در صنعت خودرو امروز چندان تازه و عجیب و نو نیست.

منبع: دیوار
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 197

به "درپشت پرده پروژه TF21 ایران خودرو چی می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درپشت پرده پروژه TF21 ایران خودرو چی می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید