برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر

به گزارش خبر آزمون، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر خبر از دایر کردن بزرگ ترین کرسی شب یلدا در محوطه کهنه قلعه مشگین شهر داد.

برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر

شب یلدا در ایران به آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب سال گفته می گردد. این طولانی بودن شاید در یک دقیقه خلاصه گردد، ولی مردم با دور هم جمع شدن همان یک دقیقه را جشن می گیرند؛ چراکه پاییز را پشت سر گذاشته و وارد زمستان می شوند.

در اردبیل 40 روز اول زمستان را بویوک چیله یا چیله بزرگ، 20 روز بعد را کیچیک چیله یا چله کوچک و 30 روز آخر را بایرآم آیی یا ماه عید می گویند.

یلدا در اردبیل به شب چله یا چله گئجه سی معروف است. مردم در این شب در خانه بزرگترها دور هم جمع می شوند یک دقیقه بیشتر باهم بودن را جشن می گیرند. انار و هندوانه از واجبات شب یلدا است. بیشتر مردم استان اردبیل در شب یلدا چیلله قارپیزی (هندوانه چله) می خورند و معتقدند با خوردن هندوانه، اصلا سرمای زمستان را حس نمی نمایند.

سال جاری در راستای تحقق ماموریت زمستان بیدار، بزرگ ترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر دایر می گردد. این کرسی در ابعاد 10 در 10 و در محوطه کهنه قلعه مشگین شهر دایر می گردد.

ایمانعلی ایمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر، گفت:

کرسی شب یلدا با آثار صنایع دستی، بافته های داری و غذاهای بومی محلی مرتبط با زمستان تزئین شده و پیرامون آن بانوان و آقایان با البسه های سنتی و بومی، برنامه های فرهنگی از جمله قصه گویی و نمایش اجرا می نمایند.

ایمانی گفت:

ساخت کرسی از گذشته در استان اردبیل رواج داشته و با برپایی بزرگ ترین کرسی کشور در پی معرفی قابلیت های استان اردبیل هستیم.

وی اضافه نمود:

جشن شب یلدا بخشی از برنامه های رونق گردشگری زمستانی استان اردبیل است و برگزاری آن در محوطه کهنه قلعه با هدف معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی استان انجام می گردد.

عکس کاور از آیه مختاری

منبع: کجارو / yjc.ir / میراث آریا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 133

به "برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید