ارتباط چاقی با پیری زودرس مغز

به گزارش خبر آزمون، یک مطالعه نو، ارتباط بین داشتن توده بدنی بالا و دور کمر بزرگ را با نازک شدن سریع قشر مغزی، که یکی از ویژگی های کلیدی پیری مغز است، مرتبط می داند.

ارتباط چاقی با پیری زودرس مغز

داشتن یک وزن ناسالم عامل مهمی برای بسیاری از مسائل سلامتی است، از جمله ایجاد شرایط متابولیکی (سوخت و ساز بدن) مانند دیابت و مسائل قلبی عروقی.

اما آیا اضافه وزن می تواند یک عامل خطر برای کاهش عوامل شناختی باشد؟ این سوالی است که محققان دانشکده پزشکی میلر در دانشگاه میامی فلوریدا در یک مطالعه نو مطرح کردند، که نتایج آن در مجله Neurology در حال آنالیز است.

این تحقیق نشان می دهد که ارتباطی بین شاخص توده بدنی (BMI) و مقدار نازک شدن قشر مغزی در سنین بالاتر وجود دارد.

قشر مغزی، لایه بیرونی مغز است که میزان زیادی از ماده خاکستری مغز را تشکیل می دهد، ماده ای که از بدنه سلول های عصبی ساخته شده است. محققان ضعیف و نازک شدن قشر مغز را با کاهش عوامل شناختی مرتبط می دانند، که به نوبه خود با خطر بالایی از زوال عقل در ارتباط است .

تسریع پیری مغز، 10 سال زودتر از موعود

در این مطالعه اخیر، محققان 1289 شرکت نماینده که سن آنها به طور میانه 64 سال بود را مورد آنالیز قرار دادند. از بین این شرکت نمایندگان، حدود دو سوم آنها از میراث اسپانیایی بودند.

در ابتدای تحقیقات، محققان شاخص های توده بدنی (BMI) شرکت نمایندگان و بعلاوه دور کمرشان را مقدار گیری کردند. در میان شرکت نمایندگان، 346 فرد دارای BMI کمتر از 25 بودند که طبق دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، چنین شاخصی نشان دهنده داشتن یک وزن سالم است.

571 نفر دیگر دارای شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 بودند که آنها را در رده اضافه وزن قرار دادند و 372 نفر با شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر، که نشان دهنده چاقی بود.

در میان شرکت نمایندگان با BMI سالم، که 54% آنها زن بودند، میانه دور کمر 33 اینچ (حدود 84 سانتی متر) بود. در میان شرکت نمایندگانی که دارای اضافه وزن بودند و 56% آنها زن بودند، میانگین دور کمر آنها 36 اینچ بود. در نهایت، در میان افرادی که دارای چاقی بودند و 73٪ آنها زنان بودند، میانه دور کمر 41 اینچ بود.

در یک ارزیابی، پس از حدود 6 سال، تیم تحقیق بعلاوه از شرکت نمایندگان درخواست کرد تا اسکن های MRI برای مقدار گیری ضخامت قشر و حجم کل مغز، در میان عوامل دیگر را مورد آنالیز قرار دهد.

دکتر تتجانا راندک، نویسنده این مقاله و همکارانش، می گویند: درصد بالایی از افرادی که دارای دور کمر بزرگ تر و شاخص توده بدنی بالاتری بودند، قشر مغزی آنها نازکتر شده بود و این نشان می دهد که چاقی با کاهش ماده خاکستری مغز مرتبط است.

این ارتباط به ویژه در افرادی که کمتر از 65 سال داشتند بسیار قوی بود. این نشان می دهد که داشتن شاخص های سلامتی ضعیف در اواسط عمر می تواند خطر ابتلا به پیری مغز، مسائل حافظه و مهارت های تفکر در سنین بالاتر را افزایش دهد.

حتی پس از آنکه محققان عوامل بالقوه ای دیگری نظیر فشار خون بالا، مصرف الکل و سیگار کشیدن را در نظر گرفتند، این ارتباط همچنان ادامه داشت.

به طور خاص، در افراد با شاخص توده بدنی 25 تا 30، هر واحد افزایش BMI نشان دهنده کاهش ضخامت قشر مغزی به مقدار 0.098 میلی متر بود. در افراد مبتلا به چاقی، کاهش ضخامت قشر مغزی به مقدار 0.207 میلی متر با افزایش هر واحد BMI بود.

بر اساس یافته های آنها، نویسندگان به این ترتیب نشان می دهند که داشتن BMI و دور کمر بالاتر از حد استاندارد ممکن است سن مغزی انسانی را 10 سال یا بیشتر تسریع کند.

در بزرگسالان سالم، مقدار کلی نازک شدن قشر مغزی بین 0.01 تا 0.10 میلی متر در هر دهه است و نتایج ما نشان می دهد که اضافه وزن یا چاقی ممکن است در طی یک دهه باعث ایجاد پیری در مغز گردد.

دکتر راندک

با این وجود، محققان خاطر نشان می نمایند که نتایج مطالعه آنقدر هم نا امید نماینده نیست، چرا که وزن، یک عامل قابل تغییر و قابل اصلاح است.

این نتایج هیجان انگیز است زیرا افراد می توانند با کاهش وزن خود، مانع از پیر شدن مغزشان و در نتیجه مانع از مسائل حافظه و مهارت های تفکری شوند.

دکتر راندک اضافه می نماید: با این حال، با توجه به افزایش روزافزون افراد دارای اضافه وزن و افزایش چاقی و بعلاوه بسیاری از مسائلی که آنها باید در از دست دادن وزن خود با آن دست و پنجه نرم نمایند، به نظر می رسد که این مساله یک نگرانی برای سلامت عمومی، مخصوصا در سنین بالاتر است.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 251

به "ارتباط چاقی با پیری زودرس مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط چاقی با پیری زودرس مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید