آیا شمع برای سلامتی خطرناک است؟

به گزارش خبر آزمون، بسیاری از مردم با استفاده از نور شمع حس و حال تازه ای به میز شام و مهمانی های خود می دهند، اما آیا استنشاق گاز های متصاعد شده از سوختن شمع برای سلامتی بی خطر است؟

آیا شمع برای سلامتی خطرناک است؟

جدا از فتیله های سرب، سوزاندن شمع ها می تواند شما را در معرض مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی مانند فرمالدئید، استالدئید و آکرولئین قرار دهد. اگرچه این مواد شیمیایی می توانند خطرناک باشند، اما مطالعات به این نتیجه رسیده اند که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در هنگام سوزاندن شمع بسیار کم است و نمی تواند خطر مستقیمی برای سلامتی ایجاد کند.

پزشکان معتقدند استنشاق دود ناشی از سوزاندن شمع اعم از شمع های پارافینی و گیاهی برای سلامت انسان مضر است.

برای پاسخ به این سوال بد نیست اشاره ای کنیم به مطالعه ای که در سال 2009 میلادی از سوی متخصصان دانشگاه دولتی کارولینای جنوبی آمریکا در این زمینه انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که سوزاندن شمع های پارافینی سبب آزاد شدن آلاینده هایی در هوا می گردد که به بدن انسان آسیب می رساند.

اما در سال 2007 میلادی نیز موسسه مطالعات زیست محیطی بایرویت در آلمان با آزمایش روی شمع ها، بیش از 300 ماده شیمیایی سمی را شناسایی و گفت که تفاوت فاحشی در مقدار سموم موجود در پارافین، موم، سویا، نخل و واکس گیاهی استیرین وجود ندارد و تقریبا تمام این مواد به یک مقدار مواد شیمیایی سمی فراوری می نمایند.

آیا شمع بدتر از سیگار است؟

به گفته اندرو اسلد، پزشک متخصص اطفال گفت که فقط یک ساعت سوزاندن یک شمع طول می کشد تا اثرات مضری مانند کشیدن یک نخ سیگار ایجاد کند. او گفت دوده حاصل از شمع ها می تواند سیستم تنفسی ما را تهدید کند.

چگونه سوختن شمع روی ریه های شما تأثیر می گذارد؟

شمع ها هنگامی که می سوزند، ترکیبات آلی فرار سمی (VOCs) را در هوا آزاد می نمایند (از جمله استون، بنزن و تولوئن)، که نه تنها باعث ایجاد آلرژی و آسم در داخل خانه می گردد، بلکه سرطان زا نیز شناخته می گردد.

آیا مردم باید نگران استفاده از شمع ها باشند؟

راب هرینگتون، یک متخصص سم شناسی و مشاور صنایع معتقد است این مسئله به درک شما بستگی دارد چرا که در گذشته شمع ها اغلب از پارافین ساخته می شدند، اما شمع های ساخته شده از سویا محصول جدیدی هستند.

بیشتر بدانید:اثرات شمع روشن کردن روی سلامتی

در بازار فروش این محصول اعلام می گردد که شمع های فراوری شده از سویا صددرصد گیاهی و طبیعی هستند و برای سلامتی ضرری ندارند، اما شمع های فراوری شده از پارافین از مشتقات نفتی تهیه می شوند. در واقع هیچ تفاوتی در آلاینده های منتشر شده از شمع های طبیعی و پارافینی وجود ندارد.

به گزارش کانادا شاین آن، با وجود ادامه اختلاف نظر ها درباره خطرات سوزاندن شمع برای سلامتی، متخصصان بهداشت و سلامت و صاحبان صنایع همگان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که استنشاق دود هر نوع شمعی برای سلامتی انسان مضر است.

جرومی نریاگو، استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان می گوید: در صورتی که شمع را در هوای بدون تهویه مناسب بسوزانیم، آلاینده های حاصل از آن ضررات مشابهی با سوخت های دیزلی برای بدن به همراه دارند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 371

به "آیا شمع برای سلامتی خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شمع برای سلامتی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید