آیا می توان غذای تاریخ انقضا گذشته را مصرف کرد؟

به گزارش خبر آزمون، هنگامی که غذا وارد خانه شما می شود، تا زمان مشخصی سالم می ماند. تاریخ درج شده روی بسته بندی تقریبی از این زمان است.

آیا می توان غذای تاریخ انقضا گذشته را مصرف کرد؟

همه ما تاریخ انقضا درج شده روی محصولات غذایی و بهداشتی را دیده ایم؛ معنای این تاریخ واقعا چیست؟ حتما باید پس گذشت تاریخ انقضا مواد غذایی را دور بریزیم یا می توان آن ها را استفاده کرد؟ دانستنی های تاریخ انقضای مواد غذایی را در خبرنگاران بخوانید.

بهترین شیوه نگهداری مناسب

  • می توان شیر را 7 روز در یخچال نگهداری کرد. بهتر است آن را عقب یخچال بگذارید که سردترین قسمت است.
  • تخم مرغ را می توان 3 تا 5 هفته استفاده کرد. بهتر است تخم مرغ را هم مانند شیر عقب یخچال نگهداری کرد.
  • گوشت چرخ کرده و مرغ را می توان 1 تا 2 روز در یخچال نگهداری کرد. اگر قصد دارید در آینده از آن ها استفاده کنید، بلافاصله آن ها را در فریزر بگذارید.
  • می توان گوشت و مرغ پخته را 3 تا 4 روز درون یخچال نگهداری کرد.
  • کالباس پیش از بازشدن تا 2 هفته و پس از بازشدن 3 تا 5 روز قابل استفاده است.
  • برنج خشک یا پاستا را می توان 1 تا 2 سال درون کابینت نگهداری کرد و پس از پختن فقط 3 تا 4 روز در یخچال سالم می مانند.
  • میوه کنسروی را می توان 12 تا 18 ماه درون کابینت نگهداری کرد. پس از بازشدن کنسرو، فقط 5 تا 7 روز درون یخچال قابل نگهداری است.

چه مدت پس از تاریخ انقضا می توان از مواد غذایی استفاده کرد؟

اطلاعات مربوط به تاریخ انقضا و زمان تولید و مصرف که روی بسته بندی محصولات درج می شوند، الزاما زمان دورانداختن مواد غذایی نیست. دانستن این مسئله باعث می شود تصمیم های بهتری درباره امنیت و تازگی مواد غذایی بگیرید و با حس چشایی، بینایی، بویایی یا حتی لامسه خود این کار را انجام دهید.

می توانید سلامت ماده غذایی را با این کارها بسنجید

  • تلاش برای دیدن کپک یا تغییر رنگ
  • احساس بوی عجیب
  • تغییردر مقدار سفتی، نرمی و جنس محصول
  • مزه عجیب

می توانید غذاهای مختلف را برای مدت مشخصی پس از تاریخ انقضایشان نگه دارید. البته در این شرایط باید به نشانه های فاسدشدن نیز دقت کنید. خوب است بدانید که بعضی غذاهای خشک مانند جو، پاستا یا برنج تا ماه ها یا حتی سال ها پس از تاریخ انقضا خود سالم می مانند.

خطرات مصرف غذا پس از تاریخ انقضا

بیشتر تاریخ انقضاها مربوط به مدت امن بودن مواد غذایی نیستند و نشان دهنده مدتی هستند که کیفیت مطلوب را دارند، پس خطر اصلی خوردن غذایی با تاریخ انقضای گذشته این است که بالاترین کیفیت را نداشته باشد. مثلا سبزیجات کنسروی که تاریخ انقضایشان گذشته است ممکن است نرم شده باشند یا میوه های منجمد ممکن است طعم اصلی خود را نداشته باشند.

البته زمان نقشی اساسی در سلامت مواد غذایی دارد. خطراتی نیز برای خوردن غذاهایی که تاریخ انقضایشان گذشته است وجود دارد و هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، این خطر بیشتر می شود. بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، از هر 6 نفر آمریکایی 1 نفر در سال دچار مسمومیت غذایی می شود و حدود 3000 نفر جان خود را از دست می دهند. باکتری های خطرناکی روی غذاها رشد می کنند و موجب این بیماری ها و عوارض می شوند. اگر وجود کپک یا بوی ناخوشایند موجب شد به فساد غذا شک کنید، آن را دور بیندازید.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب خمیر دندان با 6 کاربرد شگفت انگیز و جالب را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 220

به "آیا می توان غذای تاریخ انقضا گذشته را مصرف کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان غذای تاریخ انقضا گذشته را مصرف کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید