15 راه چاره برای اینکه زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید

به گزارش خبر آزمون، اعتماد به نفس کلید موفقیت در زندگی است. افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند در محل کار و موقعیت های اجتماعی برجسته تر از همتایان خود به نظر می رسند و به جایگاه بالاتری دست می یابند. اگر به میزان کافی اعتماد به نفس ندارید، می توانید با ایجاد تغییرات جزئی در زبان بدن تا حد زیادی این مشکل را حل کنید. استفاده از زبان بدن افراد با اعتماد به نفس به شما یاری می نماید که احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

15 راه چاره برای اینکه زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید

کسانی که به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) مبتلا هستند اغلب در زمان برقراری ارتباط با دیگران از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند. این افراد می توانند این مشکل را با یادگیری و تمرین زبان بدن قوی رفع نمایند. در این مقاله از خبرنگاران مگ قرار است با شما در خصوص زبان بدن افراد با اعتماد به نفس صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

زبان بدن یکی از ابزارهای برقراری ارتباط است. شما می توانید با حرکات بدن، دست، حالت چهره و… با دیگران ارتباط غیرکلامی برقرار کنید. ممکن است آگاهانه از نوع خاصی از زبان بدن برای نشان دادن اعتماد به نفس خود بهره ببرید یا این کار را بدون آگاهی انجام دهید. امروزه کسانی که اعتماد به نفس شان را نشان می دهند، در زندگی شخصی و حرفه ای خود پیروز تر هستند. سریع ترین راه برای بهبود زبان بدن این است که ترفندهای زیر را یاد بگیرید و تمرین کنید:

1. لبخند بزنید

اگر فقط می توانید یک چیز را در خصوص زبان بدن خود تغییر دهید، روی لبخندتان کار کنید. این شکل از زبان بدن به شما یاری می نماید که قابل اعتمادتر به نظر برسید و مردم نسبت به چیزی که می گویید احساس بازتری داشته باشند. علاوه بر این وقتی به کسی لبخند می زنید، معمولاً او هم به شما لبخند می زند که این کار باعث ایجاد یک مبادله مثبت بین هر دو طرف می گردد.

2. ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی قوی احتمالاً مهم ترین نشانه اعتماد به نفس است. در تعاملات اجتماعی حفظ ارتباط چشمی باعث می گردد که فردی با اعتماد به نفس بالا به نظر برسید. ارتباط چشمی مناسب به دیگران نشان می دهد که شما احساس راحتی می کنید و علاقه مند به گفت وگو و برقراری ارتباط هستید. بعلاوه نشان می دهد که شما به طرف مقابل توجه می کنید و به آنچه که می گوید احترام می گذارید.

سعی کنید در حدود 60 درصد مواقع به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. اگر تماس مستقیم چشمی برایتان سخت است، در ابتدا با نگاه کردن به نقطه ای نزدیک به چشم های فرد آغاز کنید یا می توانید دو ثانیه به چشم ها، دو ثانیه به بینی، دو ثانیه به دهان و دو ثانیه هم به کل صورت او نگاه کنید. این فرایند را در طول مکالمه تکرار کنید. با این ترفند، طرف مقابل متوجه اعتماد به نفس پایین شما نمی گردد.

3. به جلو متمایل شوید

وقتی در حال گفت وگو هستید، کمی خم شدن به جلو نشان دهنده علاقه و توجه شما است. معمولاً کسانی که در تعاملات اجتماعی دچار اضطراب می شوند فاصله خود را با دیگران افزایش می دهند، اما این کار به سایرین این پیغام را منتقل می نماید که شما علاقه ای به برقراری ارتباط ندارید.

4. صاف بایستید

پوسچر بدن و طرز ایستادن تأثیر زیادی روی دیگران دارد و نگرش آن ها را نسبت به شما معین می نماید. وقتی قامت تان را کشیده نگه داشته و صاف می ایستید اعتماد به نفس، اقتدار و متانت خود را به نمایش می گذارید، در حالی که خم شدن و قوز کردن باعث می گردد ضعیف و غیرمطمئن به نظر برسید. برای اینکه زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را داشته باشید، پشت خود را صاف کنید و هر دو شانه را به سمت عقب بکشید.

5. سرتان را بالا بگیرید

آیا همواره موقع راه رفتن به زمین نگاه می کنید یا هنگام صحبت کردن سرتان پایین است؟ کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند سر و چانه خود را بالا نگه می دارند و هرگز به میز، زمین یا پاهای خود نگاه نمی نمایند.

هنگام راه رفتن سرتان را بالا بگیرید و به جلو نگاه کنید، انگار که یک تاج روی سرتان قرار گرفته است که در صورت نگاه کردن به پایین ممکن است بیفتد. ممکن است این کار در ابتدا غیرطبیعی به نظر برسد، اما در نهایت به این ژست قوی و مطمئن عادت خواهید کرد. سپس می توانید در زمان ایستادن و صحبت کردن هم از آن بهره ببرید. این کار برقراری تماس چشمی را آسان تر می نماید.

6. پاهایتان را به حالت نیمه باز نگه دارید

وقتی پاهایتان را به هم نزدیک نموده و جفت می کنید، ترسو و خجالتی به نظر می رسید. به عنوان یک قاعده کلی، باسن و شانه های خود را در یک راستا قرار داده، وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم نموده و پاهایتان را به میزان کافی از هم باز کنید، به طوری که جهت آن ها به سمت بیرون و به سوی فردی باشد که با او صحبت می کنید. با این کار نشان می دهید که پذیرای شنیدن ایده ها و نظرات آن شخص هستید.

7. بی قراری نکنید

بی قراری نشانه آشکاری از اضطراب و عصبی بودن است. حرکات عصبی مانند تکان دادن زانو، بازی کردن با موها یا جویدن ناخن، توجه سایرین را از صحبت های شما دور نموده و تمرکز آن ها را بر پیغام شما سخت می نماید. وقتی این نوع حرکات را به حداقل می رسانید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید.

8. سرعت حرکات خود را کم کنید

حرکات سریع شما را مضطرب نشان می دهد. همه چیز، از حرکات دست گرفته تا قدم زدن شما، می تواند روی سایرین تأثیر بگذارد. پس سرعت خود را کم کنید تا اعتماد به نفس شما بیشتر گردد.

9. قدم های بزرگ تر بردارید

همان طور که سرعت راه رفتن خود را کم می کنید، سعی کنید گام های بلندتری بردارید. افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، با اقتدار راه می فرایند و قدم های بزرگ تری برمی دارند. این کار می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

10. دست های خود را از جیب تان خارج کنید

برخی از افراد ترجیح می دهند که دست هایشان را داخل جیب خود فرو نمایند، به خصوص زمانی که عصبی هستند یا استرس دارند. قرار دادن دست ها در جیب یکی از بدترین کارهایی است که می توانید انجام دهید، چراکه باعث می گردد یک فرد مضطرب و با اعتماد به نفس کم به نظر برسید. دست هایتان را از جیب های خود دور کنید و هرگز دست به سینه نایستید تا زبان بدن افراد با اعتماد به نفس بالا را داشته باشید.

11. مراقب دست های خود باشید

مراقب لمس کردن صورت یا گردن تان باشید، چراکه هر دو نشانه این هستند که شما احساس اضطراب و ترس می کنید یا عصبی هستید. افراد با اعتماد به نفس این نوع حرکات را انجام نمی دهند. موقعیت استیپل (اتصال نوک انگشت های دو دست به یکدیگر و دور کردن کف دست ها) یا نگه داشتن کف دست ها به سمت بیرون می تواند حاکی از اعتماد به نفس باشد. کف دست هایتان را به آرامی حرکت دهید تا خونسردی و متانت خود را به نمایش بگذارید.

12. محکم دست بدهید

دست دادن ضعیف یا سست نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس است، بنابراین سعی کنید هنگام دیدار با دیگران دست تان را محکم دراز کنید. بعد از مدتی تمرین، به این کار عادت نموده و به طور طبیعی می توانید آن را انجام دهید.

محکم دست دادن به دعوت به گفت وگو یاری می نماید و نشان می دهد که شما هم به خودتان و هم به طرف مقابل احترام می گذارید. فقط مراقب باشید که این کار را بیش از حد محکم انجام ندهید، چون باعث ترس دیگران می گردد.

13. آینه زبان بدن دیگران باشید

ما اغلب ناخودآگاه حرکات اطرافیان مان را تقلید می کنیم. برای مثال وقتی آن ها صاف می نشینند، ما هم صاف تر می نشینیم یا وقتی با حرکت دادن دست هایشان صحبت می نمایند، ما هم از حرکات اشاره بیشتری استفاده می کنیم. انعکاس زبان بدن طرف مقابل نشان می دهد که شما به او توجه نموده و خواستار برقراری ارتباط هستید که این امر می تواند باعث تقویت یک رابطه گردد.

14. سرتان را تکان دهید

به جای اینکه بیشتر روی خودتان تمرکز داشته باشید، سعی کنید به طرف مقابل و صحبت های او توجه کنید. وقتی می خواهید زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را داشته باشید، باید ارتباط خود را با شخصی که با او صحبت می کنید حفظ کنید. وقتی طرف مقابل چیزی می گوید که با آن موافق هستید یا زمانی که صحبت های او را متوجه می شوید، سرتان را تکان دهید.

15. آهسته و واضح صحبت کنید

عصبی بودن اغلب باعث می گردد که در صحبت کردن عجله نموده و بخواهید نظرات خود را به سرعت بگویید تا گفت وگو را زودتر به خاتمه برسانید. بهتر است سرعت صحبت کردن خود را کم کنید تا مخاطب فرصت کند چیزی را که می گویید به خوبی شنیده و درک کند. سعی کنید هنگام صحبت کردن عضلات شکم خود را منقبض کنید تا صدای مطمئن تر و رساتری داشته باشید.

کلام خاتمهی

با توجه به اینکه بیشتر اطلاعاتی که ما از دیگران دریافت می کنیم از نشانه های غیرکلامی می آیند، باید به انواع پیغام هایی که زبان بدن شما منتقل می نماید توجه کنید. به یاد داشته باشید که برای تغییر رفتار خود به اعتماد به نفس بالا احتیاج ندارید. اگرچه ممکن است در ابتدا این کار برایتان عجیب باشد، اما با یادگیری و تمرین زبان بدن افراد با اعتماد به نفس به تدریج احساس بهتر و طبیعی تری پیدا می کنید و اعتماد به نفس شما بیشتر می گردد.

در عین حال، کوشش برای کاهش اضطراب به وسیله روش های دیگر هم می تواند به بهبود رفتارهای عصبی یاری کند. شما مجبور نیستید تا خاتمه عمر با اضطرابی که توانایی تان برای تعامل با دیگران را مختل می نماید، زندگی کنید. رفتار درمانی شناختی (CBT) و دارودرمانی هر دو می توانند به درمان اختلال اضطراب اجتماعی یاری نمایند.

منابع: verywellmind, businessinsider, betterhelp

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 260

به "15 راه چاره برای اینکه زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 راه چاره برای اینکه زبان بدن افراد با اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید