کشفِ تپل ترین مارمولکِ جهان با قدمتی 50000 ساله

به گزارش خبر آزمون، فسیل هایی که به تازگی در ساوث ولز کشف شده اند، نشان می دهند که یک گونه سوسمار شن زی غول پیکر با پوستی تیغ دار شبیه به زره و آرواره های قدرتمند در حدود 50000 سال قبل در این ناحیه زندگی می نموده است.

کشفِ تپل ترین مارمولکِ جهان با قدمتی 50000 ساله

به گزارش راهنماتو، به گزارش محققان در دانشگاه فلیندرز، این فسیل مارمولک با اختلاف زیاد بزرگ ترین فسیل از عجیب ترین نوع سوسمار است که تا به امروز روی زمین زندگی نموده است.

در سال های 2009 و 2013، دانشمندان دو فسیل اسرارآمیز ـ بخشی از آرواره و جمجمه ـ را که در غار های نیوساوث ولز جنوبی پیدا نموده بودند، توصیف کردند. به نظر می رسید که فسیل ها متعلق به سوسمار های شن زی ـ یک نوع مارمولک ـ باشند، اما به مراتب و به شکلی غیرمعمول از آن ها بزرگ تر بودند.

حالا کاوش های جدیدتر در همان محوطه به کشف ده ها فسیل مشابه انجامیده است. این مطالعه که به راهنمایی کایلا تورن از دانشگاه وسترن استرالیا صورت گرفته است، نشان می دهد که این فسیل ها نیز به همان گونه های منقرض شده مشابه ـ سوسماری شن زی به نامِ Tiliqua frangens ـ تعلق دارند که 1000 برابر از سوسمار های شن زیِ امروزی بزرگ تر و سنگین تر هستند.

بدنِ این سوسمار های منقرض شده حجیم و عضلانی بوده و تیغ های بسیار خشنی روی پوستِ ضخیمِ زره مانندشان داشتند که باعث شده نام های دیگری از قبیلِ مِگاچانک Mega Chonk و چانکاسورس Chonkasaurus نیز به آن اتلاق گردد. [چانکی در انگلیسی به معنای گرد و تپل است.]دکتر کالیا تورن می گوید امیدوار است که مردم با این کشف اوقات خنده داری را سپری نموده باشند. او می گوید: سابقاً درباره حیوانات تپل و گرد میم هایی شایع شده بود، و من مشتاقانه می خواهم بدانم که مردم با این حیوانات منقرض شده چه میم های بامزه ای را فراوری می نمایند.

این مامورلکِ تپل در دوره پلیستوسن در کنار حیوانات غول پیکری مثل شیر های کیسه دار، دوپروتودون ها و کانگورو های صورت-کوتاه زندگی نموده می نموده است.

دندان های کوچک آن نشان می دهد که گیاهخوار بوده است. احتمالاً به آرواره قوی برای خوردنِ چیز های سفت مانند گیاه های فیبردار یا میوه هایی با پوسته سفت یا آجیل های خشک شده در تابستان، احتیاج داشته است.

این مارمولک احتمالاً 2.3 کیلوگرم وزن داشته است. اغلب مارمولک های پوست تیغ دار امروزی 2 گرم وزن دارند و سنگین ترین شان نهایتاً به 1 کیلوگرم می رسد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 392

به "کشفِ تپل ترین مارمولکِ جهان با قدمتی 50000 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفِ تپل ترین مارمولکِ جهان با قدمتی 50000 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید