چه بلایی سر چمدان های گمشده در پرواز می آید؟

به گزارش خبر آزمون، گم شدن چمدان در پرواز

فکر کنید با هزار امید و آرزو بار سفر بسته اید و وسایل لازم در سفر را داخل چمدانتان قرار داده اید. اما وقتی به فرودگاه مقصد می رسید هر چه منتظر می شوید خبری از چمدانتان نیست! در آخر متوجه می شوید که چمدان عزیزتان با همه وسایل داخلش گم شده است! و شما می مانید و یک کیف دستی و لباس هایی که پوشیده اید. گم شدن چمدان در پرواز یکی از بدترین کابوس های هر مسافر است، با این حال اگر زیاد اهل سفر باشید، محتمل است با چنین اتفاق ناخوشایندی روبرو شوید. به نظرتان چه بلایی سر چمدان های گم شده می آید؟ آمار گم شدن چمدان ها چقدر است و آیا ممکن است برای ما هم اتفاق بیفتد؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چه بلایی سر چمدان های گمشده در پرواز می آید؟

هر سال چه تعداد چمدان گم می گردد؟

شرکت فناوری اطلاعات SITA که فراوری نماینده سیستم ردیابی جهانی است هرساله آمار چمدان های گم شده را در سرتاسر جهان منتشر می نماید. طبق گزارش این شرکت 21.6 میلیون چمدان در سال 2016 گم شده اند یا جا مانده اند. به عبارتی به ازای هر 1000 مسافر 5.73 چمدان گم شده یا با تأخیر به دست صاحبش رسیده است. البته این آمار به نسبت سال های پیش کاهش داشته است و در واقع سال به سال آمار گم شدن چمدان در پرواز در حال کم شدن است. به طور مثال این آمار در سال 2015 بیشتر بوده و حدود 23.3 میلیون چمدان بوده است. از سال 2007 آمار گم شدن چمدان به ازای هر 1000 مسافر از 18.88 چمدان به 5.73 چمدان کاهش پیدا نموده و 70% کمتر شده است.

چه بلایی سر چمدان های گم شده می آید؟

گزارش های منتشر شده به وسیله اتحادیه شرکت های هواپیمایی اروپایی نشان می دهد که 85% از چمدان های گمشده ظرف 48 ساعت به دست صاحبشان می رسند. به همین علت این چمدان ها را می توان بیشتر جامانده دانست تا گم شده! شرکت SITA بیان نموده است که این زمان به 36 ساعت کاهش پیدا نموده است.

تحقیق شرکت SITA نشان می دهد که سال گذشته از 21.6 میلیون چمدان گم شده و جا مانده، 47% در پروازهای با توقف و در طی انتقال چمدان ها به هواپیمای بعدی رخ داده اند. 16% از آمار گم شدن چمدان در پرواز به علت بارگیری اشتباه، 15% به خاطر اشتباه در صدور بلیط هواپیما و به جامانده به علت الصاق برچسب اشتباه، بارگیری ناقص و محدودیت های فرودگاه، آب و هوا و … بوده است. بر طبق گزارش SITA درصد ناچیزی از چمدان ها واقعاً گم می شوند و حدود 7% از چمدان های گم شده هیچ وقت به دست صاحبشان نمی رسند.

اگر چمدانم گم گردد یا با تاخیر به دستم برسد می توانم غرامت دریافت کنم؟

طبق قوانین بین المللی اگر چمدانتان گم گردد یا در طول سفر به دستتان نرسد ایرلاین موظف است مبلغی پرداخت کند تا بتوانید وسایل داخل چمدان را مجدداً بخرید. با این حال، به ویژه در پروازهای با توقف ممکن است ایرلاین ها سعی نمایند از بار مسئولیت شانه خالی نمایند و تقصیر را گردن ایرلاین دیگر بیندازند.

به طور مثال، ایرلاین های انگلیس 21 روز به مسافر فرصت می دهند تا چمدان خود را پیگیری کند و پس از آن، چمدان رسما گم شده اعلام می گردد. ردیابی چمدان به وسیله برچسب های الکترونیک صورت می گیرد که هنگام تحویل بار روی چمدان نصب می گردد. اما اگر کد برچسب به وسیله کارمند به طور اشتباه یا ناقص ثبت شده باشد ردیابی چمدان با مشکل روبرو می گردد. در این صورت، پس از طرح شکایت علیه ایرلاین و آنالیز موضوع، می توانید بابت چمدان گم شده غرامت دریافت کنید.

چطور چمدانم را پس بگیرم؟

بیشتر ایرلاین ها از سیستم ردیابی جهانی استفاده می نمایند و تا 100 روز می توانند چمدان گم شده را ردیابی و پیگیری نمایند. سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک در این مورد شرح می دهد: وقتی مسافر متوجه گم شدن چمدان در پرواز می گردد گزارشی تهیه می گردد و مشخصات ذکر شده در سیستم جستجو می گردد. چمدان های پیدا شده در فرودگاه که بدون صاحب مانده اند یا برچسب ندارند هم با ذکر جزئیات وارد سیستم می شوند. این سیستم به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته کار می نماید تا بتواند چمدان های مشابه با اطلاعات وارد شده را پیدا کند. تیم جستجو چمدان های مشابه را با اطلاعات مسافر تطابق می دهد تا بالاخره چمدان گمشده را پیدا نمایند. به محض تأیید چمدان به وسیله مسافر تدابیر لازم برای بازگرداند چمدان به دست صاحبش انجام می گردد.

اگر چمدانی در ریل باقی بماند و هیچ مسافری آن را برندارد چمدان در فرودگاه نگه داری می گردد. این مورد بسیار پیش می آید و مسافر بعد از سفر تازه متوجه می گردد که یکی از چمدان هایش را در فرودگاه جا گذاشته است. در این صورت می تواند با ایرلاین و فرودگاه تماس بگیرد و هماهنگی های لازم برای تحویل چمدانش را انجام بدهد. اگر صاحب چمدان پیدا نگردد تا 90 روز چمدان در فرودگاه نگهداری می گردد.

اگر صاحب چمدان پیدا نگردد چه اتفاقی می افتد؟

البته همان طور که گفتیم بیشتر چمدان های گمشده به دست صاحبشان می رسند. اما به هرحال باز هم پیش می آید که صاحب چمدان هیچ وقت پیدا نگردد و پس از مدت مقرر نیز چمدان بدون صاحب مانده باشد. در این صورت چه اتفاقی برای چمدان می افتد؟

اگر پس از 90 روز از گم شدن چمدان در پرواز صاحب چمدان پیدا نگردد و هیچ کس ادعای مالکیت آن را نکند چمدان به جایی می رود که سایر وسایل و اشیاء گمشده در فرودگاه می فرایند: فروشگاه اشیاء گمشده! فرودگاه مکان بسیار بزرگی است و هزاران مسافر از کشورهای مختلف جهان در آن رفت و آمد می نمایند. اشیاء گم شده و پیدا شده به مکانی در فرودگاه منتقل می شوند و اشیاء بی ارزش دور ریخته می شوند. اما اشیاء و لوازم گرانقیمت و به دردبخور جدا می شوند و برای فروش عرضه می شوند. البته بسیاری از ایرلاین ها و فرودگاه ها منافع حاصل از فروش لوازم را به خیریه ها می دهند. چنین فروشگاه هایی در سرتاسر جهان وجود دارند و گاهی وسایل بدربخور و بسیار خوبی را می توان با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 152

به "چه بلایی سر چمدان های گمشده در پرواز می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بلایی سر چمدان های گمشده در پرواز می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید