قوانین رزرو هتل و کنسلی آن

به گزارش خبر آزمون، بی شک رزرو هتل یکی از دغدغه های اصلی در هر سفر است. چرا که یافتن هتلی که از هر لحاظ با سلیقه و نیازهای شما هماهنگ باشد و امکانات مطلوبی را در اختیارتان قرار دهد، بسیار مهم است. بسیاری از افراد از قوانین هتل ها اطلاعی ندارند و تنها قیمت، امکانات و سرویس غذا را اولویت انتخاب خود قرار می دهند.

قوانین رزرو هتل و کنسلی آن

درصورتی که تمام هتل ها برای ارائه خدمات بهتر و حفظ نظم و عدالت در این صنعت، قوانینی را برای رزرو یا کنسلی اتاق ها در نظر می گیرند. درواقع قوانین رزرو هتل و کنسلی آن مجموعه ای از قواعد و قراردادهایی هستند که به وسیله هتل ها و برای ایجاد روابط با مشتریان، تنظیم می شوند. این قواعد به نوعی حقوق و تعهدات هر دو طرف را تضمین می نمایند.

قطعا قوانین تمام هتل ها یکسان نیست و بسته به شرایط موجود تغییر می نماید؛ بنابراین قبل از رزرو یا کنسلی هتل مورد نظر خود، حتما قوانین مربوط به آن ها را به طور کامل مطالعه کنید تا بعد از اقامت با مسئله ای روبرو نشوید.

قوانین رزرو هتل در ایران چگونه است؟

قوانین رزرو هتل در ایران فرق دارد و کاملا به شرایط هتل، تعداد ستاره و امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می دهد، بستگی دارد؛ اما در حالت کلی چند قانون اصلی و مشترک وجود دارد که باید برای حفظ عدالت میان مسافران، هتل ها و گردشگران رعایت گردد.

زمان ورود و خروج هتل

در هنگام رزرو هتل، زمان ورود و خروج معین می گردد. در بیشتر هتل های ایران ساعت 2 بعدازظهر اتاق را به شما تحویل می دهند و ساعت 12 ظهر، آن را تحویل می گیرند. البته برخی از هتل ها پذیرش 24 ساعته دارند که پیش از رزرو برایتان معین خواهد شد.

درصورتی که که بخواهید خارج از این محدوده زمانی اتاق را تحویل گرفته یا تحویل بدهید، باید طبق قوانین هتل تا حدود 50 درصد یک شب اقامت را پرداخت کنید. بعلاوه اگر هتل اتاقی را برایتان از شب قبل رزرو نگه دارد، حتما باید هزینه یک شب اقامت به طور کامل پرداخت گردد.

آنالیز هویت مسافران و محدوده سنی آن ها

در هنگام رزرو هتل تمام مدارک شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، ویزا و پاسپورت (برای مسافران خارجی) و… دریافت شده و به طور کامل آنالیز می گردد. بنابراین از اعطای مدارک تقلبی خودداری کنید. بعلاوه تنها افراد بالای 18 سال می توانند برای رزرو هتل اقدام نمایند، در غیر این صورت حضور یک ولی الزامیست.

مبلغ قابل پرداخت

در هنگام رزرو هتل، مبلغ تمام شب های اقامت به همراه امکاناتی که به صورت رایگان در اختیارتان قرار می گیرد، به طور کامل محاسبه می گردد. شما به عنوان مسافر موظف هستید که حداقل به میزان یک شب اقامت را به عنوان پیش پرداخت هزینه کنید تا با دریافت تاییدیه از سمت هتل، اتاق برایتان رزرو گردد. پذیرش بچه ها نیز کاملا به قوانین هتل بستگی دارد. در بیشتر هتل ها هزینه اقامت بچه ها زیر دو سال به صورت رایگان و بچه ها بین 2 تا 7 سال به صورت نیم بها محاسبه می گردد.

رعایت قوانین هتل

هتل ها شرایط و قوانینی دارند که مسافران باید به آن پایبند باشند. به عنوان مثال در هنگام رزرو هتل، امکانات رایگانی در اختیار مسافران قرار می گیرد. اما قطعا برای استفاده از امکانات بیشتر باید مبلغ مازاد پرداخت نمایند. یا برخی هتل ها محدودیت های خاصی چون ممنوعیت استفاده از سیگار یا ورود حیوانات خانگی دارند و بهتر است مسافران به قوانین پایبند باشند. بعلاوه اتاق ها باید کاملا تمیز و سالم به هتل تحویل داده شوند. حتی اگر یک وسیله آسیب ببیند، مسافر باید جریمه را پرداخت کند.

قوانین کنسلی هتل در ایران

همان طور که گفته شد قوانینی در هتل ها وجود دارد که در هنگام رزرو یا کنسلی باید رعایت شوند؛ بنابراین اگر پس از رزرو هتل به هر دلیلی از اقامت در آن جا منصرف شدید، می توانید طبق شرایط معین شده، خواهان لغو آن شوید. برخی از قوانین کنسلی هتل ها به توضیح زیر است:

برای لغو رزرو هتل ابتدا باید به صورت کتبی و حضوری به هتل اطلاع دهید تا تاییدیه لغو رزرو برایتان ثبت گردد. حتی اگر به صورت اینترنتی این کار را انجام می دهید، حتما باید به وسیله پشتیبانان اقدامات لازم صورت گیرد.

در هنگام لغو رزرو هتل مبلغی از پیش پرداخت کم می گردد که این موضوع کاملا به زمان اعلام لغو رزرو بستگی دارد. قطعا اگر زمان لغو به زمان اقامت نزدیک باشد، حداقل 30 درصد از پیش پرداخت کم خواهد شد. بعلاوه اگر پس از اقامت، درخواست لغو داشته باشید، باید هزینه یک شب را به طور کامل پرداخت کنید. البته در برخی هتل ها 30 درصد از هزینه شب های دیگر را نیز به عنوان جریمه دریافت می نمایند.

هتل ها نیز همچون مسافران وظایفی دارند. این مجموعه باید پس از صدور برگه تاییدیه اقامت، در زمان معین شده اتاق را در اختیار مسافران قرار دهد. در غیر این صورت باید مبلغ پیش پرداخت را به طور کامل به مسافر بازگرداند و حتی جریمه اضافی نیز پرداخت کند.

توجه داشته باشید در فصل تابستان که تردد گردشگران زیاد است، امکان کنسلی هتل ها وجود ندارد یا بسیار سخت انجام می گردد.

آیا امکان استرداد و رزرو هتل به صورت اینترنتی امکان پذیر است؟

در هنگام رزر و هتل یا کنسلی آن، قوانین و شرایطی وجود دارد که هم مسافر و هم هتلدار باید به آن پایبند باشند؛ بنابراین پیش از اقدام به هرکاری حتما شرایط و قوانین مربوط به هر مجموعه را با دقت مطالعه کنید و حتی از سرویس دهنده ها بخواهید نوضیحات کاملی در اختیارتان قرار دهند.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 آذر 1402 بروزرسانی: 28 آذر 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 435

به "قوانین رزرو هتل و کنسلی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین رزرو هتل و کنسلی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید