رتبه بندی فیلم ها و انیمیشن های گارفیلد از بدترین تا برترین

به گزارش خبر آزمون، اقتباس های سینمایی گارفیلد (Garfield) تا به امروز از نظر منتقدان و تماشاگران مطابق با کمیک استریپ ها و کارتون های آن نبوده اند، اما مطمئناً بعضی از آن ها بهتر و بعضی بدتر از باقی فیلم ها هستند. گارفیلد که به دست جیم دیویس خلق شده، یک گربه تنبل و بدبین و شخصیت اصلی کمیک استریپی با همین نام است. او اغلب اوقات با کنایه و طعنه از خجالت صاحبش جان آرباکل و سگ او، اودی، در می آید. از سوی دیگر، او از هیچ چیز به میزان روزهای دوشنبه و البته ورزش کردن متنفر نیست.

رتبه بندی فیلم ها و انیمیشن های گارفیلد از بدترین تا برترین

اگر در دوران کودکی یا نوجوانی یکی از فیلم های گارفیلد را تماشا نموده باشید، به احتمال زیاد پس از آن برای اولین بار لازانیا را امتحان نموده اید. یکی از ویژگی های محبوب این شخصیت، عشق بی حد و مقدار او به لازانیا است. عشقی که به تعداد زیادی از بینندگان فیلم های خود نیز منتقل کرد. تمام این ویژگی ها باعث شده که او یک شخصیت کمدی محبوب و دوست داشتنی باشد که حتی صاحب چندین و چند فیلم نیز شده.

کمیک استریپ گارفیلد در بیش از 2000 روزنامه در سراسر دنیا انتشار یافت و همچنان رکورد دنیای گینس را به عنوان پرتیراژترین کمیک استریپ، در اختیار دارد. با این حال، اقتباس های سینمایی آن (شامل دو فیلم سینمایی بلند و سه فیلم انیمیشنی)، چندان پیروز عمل ننموده اند.

در فیلم تازه گارفیلد که قرار است سال 2023 منتشر شود، کریس پرت صداپیشگی این شخصیت محبوب را به عهده داشته است. حالا که گربه نارنجی و عشق لازانیا دارد پس از سال ها، یعنی از سال 2006، به سینما برمی شود، بد نیست نگاهی به فیلم های قدیمی آن بیندازیم. اما کدام یک از این 5 اقتباس برترین لحظات سینمایی این گربه خیالی و مشهور را برای طرفدارانش به ارمغان آورده اند؟

1. نیروی حیوان خانگی گارفیلد (Garfield‘s Pet Force)

  • سال فراوری: 2009
  • کارگردان: مارک ای. زی. دیپی
  • صداپیشگان: فرانک ولکر، گرگ برگر، آدری واسیلوسکی، جیسون مارسدن، ونسا مارشال
  • امتیاز IMDb به فیلم: 4.1 از 10

فیلم نیروی حیوان خانگی گارفیلد به سه گانه فیلم های انیمیشنی و سه بعدی این شخصیت انتها داد، این فیلم ها به طور مستقیم به صورت دی وی دی منتشر می شدند (به جز نمایش محدود در دو کشور اسپانیا و لهستان). داستان فیلم از رمان های نیروی حیوان خانگی (the Pet Force) اقتباس شده است. در فیلم، گارفیلد و دوستانش ابرقهرمانانی هستند که در سیاره ای به نام پلی استر زندگی می نمایند. در فیلم گارفیلد دارد از آشپزی کردن لذت می برد که ناگهان سر و کله موجودات فرازمینی پیدا می شود. حالا گارفیلد، اودی و نِرمال مجبورند سیاره را نجات بدهند.

متأسفانه با بالا گرفتن تب ژانر ابرقهرمانی، حتی گارفیلد هم احساس کرد باید در میدان این ژانر به رقابت بپردازد و اقتباس نیروی حیوان خانگی گارفیلد ثابت کرد همه شخصیت های انیمیشنی نباید این مسیر را طی نمایند. تماشا یک شخصیت تنبل مانند گارفیلد که با اکراه به یک ابرقهرمان تبدیل می شود می تواند مجذوب کنندهیت های خودش را داشته باشد، اما این فیلم انیمیشنی بیش از آنکه درباره گربه مشهور باشد، یک فیلم ابرقهرمانی از آب درآمده. به همین علت است که با وجود طراحی شخصیت ها که مطابق با کتاب های کمیک است و حتی فیلمنامه ای که خود جان دیویس آن را نوشته، این فیلم بی فایده و کسل نماینده شده.

2. جشنواره تفریح گارفیلد (Garfields Fun Fest)

  • سال فراوری: 2008
  • کارگردان: مارک ای. زی. دیپی
  • صداپیشگان: فرانک ولکر، گرگ برگر، تیم کانوی، گرگ ایگلز، والی وینگرت، جیسون مارسدن، جنیفر دارلینگ، نیل روس، استفن استانتون
  • امتیاز IMDb به فیلم: 4.2 از 10

فیلم انیمیشنی جشنواره تفریح گارفیلد دنباله فیلم گارفیلد واقعی می شود است و در آن گارفیلد در یک مسابقه استعدادیابی به نام فان فست حاضر می شود. در این مسابقه استعدادیابی، کسی که هر سال با پایکوبی خنده دار خود برنده می شود، باز هم بدون هیچ رقیب حقیقی ای جلو می رود تا اینکه گربه ای به نام رامون وارد مسابقه شده و عرصه را برای او تنگ می نماید. ورود رامون باعث می شود گارفیلد به فکر فرو برود. گارفیلد تصمیم می گیرد در پی کشف راز کمدی و خنده دار بودن، به دل یک ماجراجویی خطرناک بزند. اگرچه بازی با ویژگی های محبوب گارفیلد می تواند جالب باشد، اما اینکه داستان یک فیلم صرفاً به خاطر عشق گارفیلد به لازانیا شکل بگیرد، باعث می شود پویایی لازم را از دست بدهد. همین امر کافی است تا تماشای آن فیلم دیگر هیچ لذتی برای مخاطب نداشته باشد.

مشکل اصلی فیلم این است که انسجام ندارد؛ چرا که به نظر می رسد تکه های دو فیلم کاملاً متفاوت را به زور به هم چسبانده اند تا این فیلم ساخته شود. فیلم با یک داستان آغاز شده و با یک داستان کاملاً متفاوت و بی ربط ادامه پیدا می نماید. این ایده که گارفیلد و اودی همراه یکدیگر راهی یک ماجراجویی تازه می شوند همواره می تواند رضایت طرفداران را جلب کند، اما نیمه دیگر فیلم نه تنها کاملاً غیرضروری به نظر می رسد، بلکه باعث شده کل فیلم به یک فاجعه تحمل ناپذیر تبدیل شود.

3. گارفیلد: داستان دو گربه (Garfield: A Tale Of Two Kitties)

  • سال فراوری: 2006
  • کارگردان: تیم هیل
  • بازیگران: برکین میر، جنیفر لاو هیوت، بیلی کانلی، بیل مری، تیم کوری، یان آبروکرومبی، کورنبرگ ریس، باب هاسکینز، شارون آزبورن
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5 از 10

در فیلم سینمایی گارفیلد: داستان دو گربه بیل مری درست مانند قسمت قبل، صداپیشگی این گربه نارنجی دوست داشتنی را به عهده داشت. در این دنباله جان و گربه اش به بریتانیا سفر می نمایند. آنجاست که گارفیلد با گربه ای به نام پرینس آشنا می شود. قرار است پرینس پس از مرگ صاحب خود، به قلعه ای که در آن ساکن اند حکمرانی کند. اما خطراتی وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی شود. پرینس به گارفیلد می گوید که پس از مرگ صاحبش، به احتمال زیاد یک شرکت املاکی برای تصاحب زمین و خراب کردن قلعه کوشش خواهد نمود. گارفیلد پس از شنیدن حرف های پرینس تصمیم می گیرد به او یاری کند و به این ترتیب آن ها جای خود را با یکدیگر عوض می نمایند. در این فیلم لایو اکشن، چندین شخصیت حیوان سخن گوی دیگر نیز حضور دارند.

پس از نقدهای منفی ای که قسمت اول گارفیلد دریافت کرد، به نظر می رسد سازندگان فیلم کوشش کردند در گارفیلد: داستان دو گربه فرنچایز را اصلاح نمایند، اما این کار را به بدترین نحو ممکن انجام داده اند. آن ها به جای اینکه روی فیلمنامه بیشتر کار و برترین داستان را برای این شخصیت به یاد ماندنی خلق نمایند، تصمیم گرفتند دوباره او را وارد یک ماجراجویی زورکی دیگر نمایند. البته فیلم مذکور با وجود همه این حرف ها، همچنان خنده دار است و تماشای آن به ویژه برای بچه ها مجذوب کننده است. برخلاف قسمت اول، این فیلم نتوانست فروش خوبی داشته باشد و درنهایت نامزد جایزه هایی مانند بدترین دنباله و بدترین بهانه برای تفریح خانوادگی شد.

4. گارفیلد (Garfield)

  • سال فراوری: 2004
  • کارگردان: پیتر هویت
  • بازیگران: برکین مایر، جنیفر لاو هیوت، استیون توبولوسکی، بیل مری، مارک کریستوفر لارنس، جولیت گولیا، جیم دیویس، الن کومینگ، براد گرت، دیوید آیگنبرگ، دبرا مسینگ، ایو برنت
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5 از 10

اولین فیلم سینمایی و لایو اکشن گارفیلد ثابت کرد زنده کردن این گربه نارنجی و آوردنش از روی صفحات کمیک به روی پرده بزرگ سینما از آنچه تصور می شد بسیار سخت تر است. این فیلم بیش از هر چیزی، خاستگاه گارفیلد است. او دارد زندگی روزمره اش را می گذراند، از تنبلی هایش لذت می برد و همه چیز بر وفق مرادش است که ناگهان یک روز جان، صاحب او، همراه یک حیوان خانگی تازه به خانه برمی شود؛ یک سگ پرانرژی به نام اودی که حالا به همخانه تازه گارفیلد تبدیل شده.

حتی بیل مری و شوخ طبعی مجذوب کننده او نیز نتوانستند اولین فیلم سینمایی گارفیلد را نجات بدهند. پس از آنکه جان گودمن و جک نیکلسون پیشنهاد صداپیشگی گارفیلد را رد کردند، مری برای این نقش انتخاب شد. در آینده ای نه چندان دور مری از این تصمیم خود پشیمان شد، این پشیمانی را می توان در حضور افتخاری بیل مری در فیلم سرزمین زامبی ها (Zombieland) مشاهده کرد. با وجود اینکه طنز فیلم گارفیلد چنگی به دل نمی زند و بیش از مقدار از عناصر فرهنگ عامه استفاده می نماید، اما تمرکز روی رابطه گارفیلد و اودی ایده بسیار خوبی بود که باید در ادامه فرنچایز ادامه پیدا می کرد.

5. گارفیلد واقعی می شود (Garfield Gets Real)

  • سال فراوری: 2007
  • کارگردان: مارک ای. زی. دیپی
  • بازیگران: فرانک ولکر، گرگ برگر، آدری واسیلوسکی، گرگ ایگلز، جیسون مارسدن، جنیفر دارلینگ، نیل روس، استفن استانتون، فرد تاتاسیور
  • امتیاز IMDb به فیلم: 4.3 از 10

در این فیلم، گربه محبوب ما در مسیر خودارجاعی، درست مانند فیلم چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit)، قرار می گیرد اما نتایجی که به دست می آورد کاملاً فرق دارد. فیلم گارفیلد واقعی می شود که در بعضی کشورها به نام گارفیلد سه بعدی شناخته می شد (چون اولین نسخه سه بعدی از این مجموعه بود)، به دست جیم دیویس نوشته شده و یک رویکرد متا به گارفیلد و زندگی اش دارد. قهرمان محبوب ما در دنیایی کارتونی زندگی می نماید، از زندگی خود به عنوان یک شخصیت کمیک استریپ معروف خسته شده است.

رویکرد فیلم شاید برترین رویکرد در میان تمام اقتباس های دیگر این شخصیت باشد، چرا که گارفیلد را به عنوان یک شخصیت شناخته شده به تصویر می کشد و نشان می دهد که این شخصیت خسته و تنبل چگونه با این زندگی شلوغ برخورد می نماید. علاقه مندان به کمیک های گارفیلد می توانند اشاره های پنهانی متعددی را در این فیلم پیدا نمایند که قطعاً آن ها را به حال و هوای کمیک استریپ های قدیمی این شخصیت خواهد برد. با این وجود حتی گارفیلد واقعی می شود که برترین فیلم این لیست است، اثر سینمایی چندان خوبی نیست و هم ایده و هم کمدی خود را تا حد زیادی هدر داده.

منبع: Screen Rant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آذر 1402 بروزرسانی: 11 آذر 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 433

به "رتبه بندی فیلم ها و انیمیشن های گارفیلد از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی فیلم ها و انیمیشن های گارفیلد از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید