خراسان جنوبی استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است

به گزارش خبر آزمون، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، خراسان جنوبی استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است.

خراسان جنوبی استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است

هادی شاهوردی درباره شرایط بودجه ابلاغی در حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی از دو محل تامین می گردد؛ بخشی از محل اعتبارات استانی و بخشی هم از محل اعتبارات ملی. از محل اعتبارات استانی حدود 10 میلیارد تومان از کمیته های برنامه ریزی شهرستان برای فعالیت در حوزه میراث فرهنگی اعتبار گرفتیم که نزدیک به 8/5 میلیارد تومان آن تخصیص شده است و از محل اعتبارات ملی هم 1/5 میلیارد تومان از منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و 16/5 میلیارد تومان هم از سفر ریاست جمهوری اعتبار کسب کردیم و مجموعا حدود 18 میلیارد از اعتبارات ملی در حوزه میراث فرهنگی کسب اعتبار شده است.

او درباره پروژه های بازسازیی استان خراسان جنوبی در سال 1402 گفت: سعی کردیم سال جاری به صورت پروژه محور اقدامات بازسازیی را انجام دهیم. نزدیک به 10 میلیارد تومان از بودجه را به بافتهای ثبتی استان و بخشی را هم به موزه ها اختصاص داده ایم. بعلاوه مصوبه ای در هیأت وزیران داشتیم که پیگیری کردیم و بعد از 11 سال توانستیم اعتبار خوبی را برای احداث موزه بزرگ استان دریافت کنیم که کلنگ زنی آن ششم خرداد 1402 انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی افزود: مابقی بودجه طبق احتیاج شهرستان ها در بناهایی که احتیاجمند بازسازی هستند، هزینه می گردد.

هادی شاهوردی افزود: سال جاری برای نخستین بار از محل اعتبارات حوادث طبیعی معادل دو میلیارد و 400 میلیون تومان برای برطرف آسیب های ناشی از زلزله برای این استان درنظر گرفته شد، که 50 درصد این اعتبار، یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومانِ آن تخصیص شده است که قرار است مسجدها، بناها و آثاری را که در زلزله اخیر بشرویه دچار آسیب شدند، بازسازی و مقاوم سازی کنیم.

او بعلاوه درباره شرایط کاوش های باستان شناسی در خراسان جنوبی گفت: در محوطه باستانی سربیشه در شهر مود، شهر قدیم قائن، کله کوب سرایان، محوطه های پارینه سنگی فردوس و طبس مشغول مطالعات و کاوش های پژوهشی هستیم. بخشی از این کاوش ها، شناسایی است و بخشی هم ادامه فصل های کاوش های باستان شناسی است که در گذشته اجرا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه ثبت، اولویت با بناها و آثاری است که شاخصه خاص داشته باشند و سال گذشته شش اثر در میراث معنوی و دو اثر در حوزه میراث غیرمنقول ثبت شد.

هادی شاهوردی با اشاره به شعار استان خراسان جنوبی با عنوان شرق باشکوه گفت: اعتبارات استان در حوزه ثبت آثار خیلی کم است. استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، پنج اثر جهانی دارد که در یونسکو ثبت شده است. آسبادهای خراسان جنوبی پرونده بعدی برای ثبت جهانی است که ارزیابان باید از آن بازدید نمایند. بیش از 170 آسباد در استان داریم که بیشترین آسباد ایران است. بنابراین از لحاظ غنای آثار تاریخی در کشور شاخص هستیم اما استان ناشناخته ای هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 387

به "خراسان جنوبی استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان جنوبی استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید