جدی ترین مشکل ما نبود قانون حق امتیاز است

به گزارش خبر آزمون، جمال الدین اکرمی در گفت وگو با خبرنگاران ، به عوامل مختلفی که موجب استقبال بیشتر ناشران و مخاطبان از ترجمه می گردد، اشاره و بیان نمود: بسیاری از ناشران، تمایل چندانی به انتشار کتاب های تالیفی ندارند. چون ضروری است کتاب کودک، تصویری باشد و آنها ناچارند علاوه بر حق التالیف، حق التصویر هم پرداخت نمایند پس به سراغ کتاب های ترجمه می فرایند که حاضر و آماده اند و نیازی به تصویر ندارند. از سوی دیگر یکی از جدی ترین مسائل ما، نبود قانون حق امتیاز است و تا وقتی این قانون پذیرفته و اجرایی نگردد همه این ماجراها ادامه پیدا می نماید.

جدی ترین مشکل ما نبود قانون حق امتیاز است

به گفته نویسنده کتاب آخرین آواز مترسک، یک گسست نسلی جدی و عمیق میان کودک و نوجوان امروز و نسل پیش از آنها وجود دارد. به این معنی که نه پدر و مادرها، نه معلم ها و نه حتی خود نویسنده ها، فکر و زبان بچه های امروز را نمی شناسند. اصلا با دنیای او بیگانه اند و اصلاحاتی که به کار می برد را نمی شناسند به همین دلیل است که برترین رُمان یا داستان را می نویسند و جایزه هم می گیرند اما بسیاری از کتاب هاشان با مخاطب اصلی ارتباط برقرار نمی کند. به همین دلیل ضروری است سازمان ها و نهادهای فرهنگی، زمینه های لازم برای برقراری ارتباط میان نویسنده و تصویرگر را فراهم آورند.

اکرمی به انتشار بی رویه کتاب های هیجانی اشاره و بیان نمود: در سال های اخیر برخی ناشران کتاب های یاری آموزشی به تربیت مخاطبان و انتشار داستان هایی پرداخته اند که عمیق و جدی نیستند و درشمار کتاب های هیجانی قرار می گیرند در صورتی که ما در ایران افسانه ها و قومیت های مختلفی داریم که مجذوب کننده و شنیدنی هستند و می توانند دستمایه داستان های خواندنی و پرمخاطب قرار بگیرند.

به گفته نویسنده ملکه نیزارها، یکی دیگر از عواملی که موجب شده خود نویسنده ها به سمت ترجمه بروند، گرفتاری ها و مسائل مالی است. وی معتقد است: وقتی حق اتالیف یک رُمان که به زمان و پژوهش بسیار بیشتری احتیاج دارد با داستان کوتاه و ترجمه برابر است، چرا منِ نویسنده باید زمان و انرژی خود را صرف نوشتن رُمان کنم؟ به همین دلیل است که خود نویسنده ها هم در سال های اخیر به ترجمه رو آورده اند. آخر مگر پولی که بابت انتشار 800 یا هزار نسخه پرداخت می گردد چقدر است؟

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 150

به "جدی ترین مشکل ما نبود قانون حق امتیاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدی ترین مشکل ما نبود قانون حق امتیاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید