باغ و عمارت مشخص یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است

به گزارش خبر آزمون، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، باغ و عمارت تعیین یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است.

باغ و عمارت مشخص یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است

خانه و باغ تعیین زنجان از دو قسمت خانه و باغ تشکیل شده و لمبه کوبی های زیبای سقف و سرستونهای منقوش از تزیینات شاخص این بنا هست. خانه در وسط باغی مشجر قرار گرفته است و یک حوض با چند جوی انشعابی آب را به نقاط مختلف باغ راهنمایی می نمایند. این اثر در اواخر دوران قاجار به وسیله حاج محسن تعیین التجار که یکی از معتمدین و متمولین شهر زنجان بوده، بنا شده است.

ساختمان مجموعه خانه باغ تعیین زنجان دارای موضوع تقارن بوده و همین عامل باعث شد تا بجای عنصر معماری حیاط، خانه در مرکز باغ قرار گیرد. معماری داخل بنا از سبک خانه سازی و قصرهای دوره قاجار الهام گرفته شد اما با این تفاوت که در ابعادی کوچکتر احداث گشت. تمام ضلع جنوبی خانه را ایوان در برگرفته که آن را پله هایی از سمت شرق و غرب به حیاط متصل می نمایند. چهار ستون چوبی هم در حدفاصل دو راه پله ضلع جنوبی قرار گرفته که بین آنها را با نرده کار نموده اند.

سقف خانه باغ تعیینی زنجان از نوع شیروانی بوده و نقش و نگارهای گل بوته روی آن مشاهده می گردد. برای تزیین درها و پنجره ها قاب بندی های چوبی و شیشه های رنگی زیبا و با کیفیت مورد استفاده قرار گرفته و برای اطراف درها و پنجره ها نیز تزیینات آجری منحصر بفرد بکار رفته شده است. باغ تعیین در زنجان دارای درای زیرزمینی وسیع بوده که دربهای آن را هم با چوب درخت گردو کار نموده و برای تهویه و روشنایی آن از دو پنجره مشبک یاری گرفته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 368

به "باغ و عمارت مشخص یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ و عمارت مشخص یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید