الگوهای بدیع باهم حرف زدن در این کتاب تشریح می گردد

به گزارش خبر آزمون، ویدا محمدی در گفت وگو با خبرنگاران درباره کتاب با هم حرف زدن؛ روان شناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت شرح داد: از آنجا که اثر سه جلدی پروفسور شولتس فن تون با هم حرف زدن هنوز به زبان انگلیسی ترجمه نشده و در نتیجه الگوهای فکری و رویکرد تازه این نظریه پردازِ روان شناسیِ ارتباطاتِ بین انسانی در محافل علمی ـ دانشگاهیِ ما و در مباحث معطوف به گفت وشنود و مفاهمه راه باز نکرده اند، نخست ترجمه گفتگوی پروفسور برنهارد پورکسن Bernhard Pörksen، نویسنده و محقق برجسته در حوزه ارتباطات رسانه ای، را با ایشان به خود تکلیف کردم.

الگوهای بدیع باهم حرف زدن در این کتاب تشریح می گردد

او ادامه داد: این کوشش به مثابه گامی مقدماتی در معرفی زندگی، آثار و نظر گاه های بدیع و کاربردیِ محقق نام آشنای آلمانی زبان، فریدمن شولتس فون تون، در حوزه روان شناسی ارتباطات بود. این کتاب با نام مفاهمه؛ هنر زندگی در سال 1399 به وسیله نشر لوحِ فکر به انتشار رسید. سپس کتاب تیم درونی، جلد سوم اثر سه جلدیِ با هم حرف زدن، به وسیله انتشارات ارجمند در سال 1401 منتشر شد. در این کتاب به صورت ملموس و قابل رویت با الگوهای فکری و رویکرد بدیع و کاربردیِ شولتس فن تون در تبیین رویداد درونی آشنا می شویم.

محمدی با بیان اینکه کتاب حاضر روان شناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت به مثابه یک راهنمای عملی به وظایف خاص مدیران می پردازد و بر اساس مدل ها و الگوهای فکری بدیع و کاربردی در اثر سه جلدی با هم حرف زدن تدوین شده است مطرح نمود: انسان گرایی و بهره وری یا منش انسانی و حرفه ای به یکدیگر تعلق دارند؛ و درک این حقیقت برای یک مدیر بادرایت، حرفه ای، واقع بین و هدف مند امری ضروری و ضروری است. او باید امر حساس برقراری و هماهنگیِ مناسبات انسانی را به مثابه بخشی از وظایف حرفه ای خود ببیند.

او در پاسخ به این سوال که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ اعلام کرد: روان شناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت به مثابه یک راهنمای عملی به وظایف خاص مدیران می پردازد که اهل کتاب خوانی، اندیشیدن و معرفت هستند و درباره زندگی شغلی و ارتباطات خود و دیگران تأمل می نمایند. زبان این کتاب صمیمانه، بی تکلف، آراسته به مثال های کاربردی و تصویرپردازی های به یادسپردنی و نزدیک به فهم مخاطب است.

او با اشاره به سه ویژگی متمایز کتاب گفت: نخستین ویژگی کتاب حاضر، متمایز از اثر سه جلدی با هم حرف زدن، این است که مخاطب خاص آن کادر رهبری و مدیریت است. ویژگی دوم این کتاب شناخت پویش (دینامیسم) درون انسانی و بین انسانی است که در اثر سه جلدی با هم حرف زدن به تفصیل مورد بحث قرارگرفته است. در کتاب حاضر این شناخت در موقعیت های عینی، معین و واقعیِ محیط کار به محک زده می گردد. ویژگی سوم این کتاب در این است که این مدل ها یا الگوهای فکری، که به مرور در طی سال ها در هر یک از سه جلد با هم حرف زدن طرح شده اند، در کتاب حاضر به صورت یکپارچه و در رابطه تنگاتنگ با هم به کارگرفته شده اند.

محمدی با طرح این سوال که آیا ارتباط خوب موجب تثبیت و تحکیم فرهنگ گفت وشنود و مفاهمه ثمربخش می گردد؟ آیا می توان این مهارت را یادگرفت؟ و آیا اصلاً دوره های آموزشی در این حیطه می توانند مفید باشند؟ گفت: دوره های آموزش ارتباطات مانند دوره های آموزش کامپیوتر نیستند که برای گذراندن آن ها گواهی سرانجام دوره داده گردد. ما در کسب مهارت های ارتباطات در خط مرز بین منش انسانی و حرفه ای قرارمی گیریم. فوت وفن حرف زدن و نیز رشد شخصیت باید با هم پخته شوند تا از آن میان نتایج مطلوبی حاصل گردد، به شرط اینکه این مدل ها یا الگوهای فکری را نه فقط با قوه فهم و ادراک دریابیم و بخواهیم فوراً آن ها را در عمل پیاده کنیم، بلکه باید در آن ها تعمق و تأمل و تمرین کنیم تا واقعاً به جان دانسته شوند. آن وقت (و فقط آن وقت) است که پیشرفت های قابل توجه روی می دهند و منش انسانی و حرفه ای هر دو به یک میزان بهره می برند.

او با اشاره به ایده های اصلی کتاب اعلام کرد: تمرکز بر کادر رهبری و مدیریت، تأکید بر راهنمایی و اداره جلسات معین، عینی و واقعی گفت وشنود و مفاهمه و رابطه تنگاتنگ و یکپارچه مدل های روان شناسی ارتباطات از ایده های اصلی کتاب است. بعلاوه این کتاب می تواند به صورت کارگاه های آموزشی برای دانشجویان در همه رشته های دانشگاهی، برای مدیران، کارکنان و تیم های کاری در بنگاه های کسب وکار به منظور رشد مهارت های اجتماعیِ منابع انسانی تدریس گردد.

کتاب با هم حرف زدن؛ روان شناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت نوشته فریدِمَن شولتس فن تون، یوهانِس روپِل و رُزویتا شتراتمَن به ترجمه ویدا محمدی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 421

به "الگوهای بدیع باهم حرف زدن در این کتاب تشریح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوهای بدیع باهم حرف زدن در این کتاب تشریح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید