کوالکام می گوید قیمت لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های این شرکت بسیار بالا است

به گزارش خبر آزمون، اگرچه اپل به تازگی برای کامپیوترهای خود به بهره گیری از چیپست های اختصاصی مبتنی بر معماری Arm روی آورده است، اما باید خاطرنشان کنیم این کوالکام بود که در سال 2018 برای اولین بار از تراشه های Arm مختص لپ تاپ ها رونمایی کرد. با این حال، این لپ تاپ ها عمدتا از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن ندارند و از سوی دیگر با قیمت بسیار بالایی راهی بازار می شوند. حالا یکی از مدیران ارشد کوالکام در جریان مصاحبه ای گفته که آن ها از قیمت بالای لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های این شرکت راضی نیستند.

کوالکام می گوید قیمت لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های این شرکت بسیار بالا است

در همین زمینه می توانیم به لپ تاپ HP Envy X2 مبتنی بر اسنپدراگون 835 اشاره کنیم که یکی از اولین لپ تاپ های ویندوزی دارای تراشه ساخت کوالکام محسوب می گردد و این محصول با قیمت هزار دلار به دست کاربران رسید. اگرچه در این میان تعدادی از لپ تاپ های Arm قیمت مناسب تری دارند، ولی شمار آن ها چندان زیاد نیست.

در حال حاضر هم برای خرید لپ تاپ های قدرتمند دارای تراشه های کوالکام مانند HP Elite Folio، سرفیس پرو ایکس و گلکسی بوک S باید بین 1000 تا 1600 دلار بپردازید. البته باید خاطرنشان کنیم طی چند سال گذشته به لطف تراشه های سری اسنپدراگون 7c، میانگین قیمت لپ تاپ های دارای تراشه های Arm به طور قابل توجهی کاهش پیدا نموده است. اما این نوع لپ تاپ ها معمولا عملکرد ضعیف تری را ارائه می دهند و مثلا نسبت به مک بوک های مجهز به تراشه های اختصاصی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

این مدیر ارشد کوالکام در جریان مصاحبه موردنظر گفته که این شرکت کنترلی روی قیمت این لپ تاپ ها ندارد. اما روی هم رفته همانطور که احتمالا می دانید، تراشه یکی از گران ترین قطعات لپ تاپ محسوب می گردد و بدون شک نقش مهمی در قیمت نهایی آن ایفا می نماید. از سوی دیگر، بعضی لپ تاپ های دارای تراشه های Arm از سیم کارت هم پشتیبانی می نمایند که همین قابلیت، هزینه قطعات را افزایش می دهد. از سوی دیگر، تراشه نو اسنپدراگون 8cx نسل 3 از مودم یکپارچه بهره نمی برد و به همین دلیل شرکت ها می توانند لپ تاپ های موردنظر خود را بدون پشتیبانی از اینترنت موبایل راهی بازار نمایند.

با وجود اینکه کوالکام یکی از مهم ترین سازندگان تراشه های موبایل محسوب می گردد، اما عملکرد تراشه های Arm این شرکت که برای لپ تاپ های ویندوزی ساخته می شوند، همچنان ضعف های زیادی دارند. از طرف دیگر باید به اپل اشاره کنیم که سال هاست که برای محصولاتی مانند آیفون، آیپد، اپل واچ و اپل تی وی از تراشه های اختصاصی استفاده می نماید و به همین دلیل در این زمینه تجربیات زیادی به دست آورده است. اپل برای طراحی اپل سیلیکون، رویکرد طراحی تراشه های موبایل را در پیش گرفته و به همین دلیل این تراشه ها به غیر از پردازنده، دارای پردازنده گرافیکی قدرتمندی نیز هستند. از سوی دیگر باید به افزایش یکپارچگی بین رم و پردازنده هم اشاره کنیم که همین موضوع منجر به افزایش قابل توجه این سیستم های مک شده است.

بعد از معرفی چیپست M1، مدتی قبل تراشه های M1 پرو و M1 مکس معرفی شدند که در نسل نو مک بوک پرو مورد استفاده قرار گرفته اند. این دو تراشه از نظر پردازنده و پردازنده گرافیکی قدرت بسیار بیشتری را نسبت به M1 ارائه می دهند. بر اساس گزارش های منتشر شده، اپل ظاهرا برای تراشه های اختصاصی سیستم های مک همین رویکرد را ادامه می دهد. این یعنی بعد از معرفی چیپست M2، شاهد رونمایی از چیپست های قدرتمندتر M2 پرو و M2 مکس خواهیم بود.

از جمله مهم ترین مزایای معماری Arm، کاهش مصرف انرژی است. به همین دلیل عمر باتری نوترین لپ تاپ های اپل به طور قابل توجهی بیشتر شده و بدنه آن ها هم بسیار کمتر از گذشته داغ می گردد. مصرف انرژی این تراشه ها به حدی پایین است که مثلا نوترین مدل مک بوک ایر از فن بهره نمی برد و با این وجود، کاربران برای انجام کارهای سنگین هم با مسئله ای روبرو نمی شوند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 143

به "کوالکام می گوید قیمت لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های این شرکت بسیار بالا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوالکام می گوید قیمت لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های این شرکت بسیار بالا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید