چند نکته مهم پیرامون گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد

به گزارش خبر آزمون، در برخی از کشورها از جمله ایران، زنان متاهل برای خروج از کشور احتیاج به اجازه همسر خود دارند. این اجازه دارای شرایط خاصی است که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

چند نکته مهم پیرامون گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد

اجازه خروج از کشور از مرد از جمله مواردی است که در قانون مدنی ایران بیان شده است. بنابراین زنان اگر بخواهند از کشور خارج شوند، احتیاج به گرفتن رضایت همسر خود دارند. همراه مجله اینترنتی خبرنگاران باشید.

اجازه خروج از کشور از مرد

اجازه خروج از کشور از مرد دارای موارد متعددی است که در این مطلب به برخی از آن ها می پردازیم.

نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد

طبق ماده 18 قانون گذرنامه برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده، گذرنامه صادر می شود: … 3- زنان شوهردار، ولو کمتر از 18 سال تمام، با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری، اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن، حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد، کافی است. زنانی که با شوهر خود، مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی به جای مانده اند از شرط این بند، مستثنی است.

بنابراین زنان متاهل برای خروج از کشور احتیاج به رضایت همسر خود دارند اعم از اینکه زیر 18 سال یا بالای آن باشند. البته نکته مهمی که می توان به آن اشاره کرد آن است که برخی از زنان احتیاجی به اخذ رضایت همسر برای خروج از کشور ندارند این زنان عبارت اند از:

  • زنانی که شوهر آنها، خود مقیم خارج از کشور است.
  • زنانی که با مردی که دارای تابعیت خارجی بوده، ازدواج کرده و این زنان، هنوز تابعیت ایرانی خود را حفظ کرده اند.
  • زوجه، وکالت رسمی، مبنی بر حق خروج از کشور را از شوهر خود اخذ کرده و این وکالت نامه نیز به شکل بلاعزل، تنظیم شده باشد.

مدارک لازم برای گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد

زنان متاهلی که مطابق قانون گذرنامه، احتیاجمند گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد جهت دریافت پاسپورت بوده، لازم است تا به همراه همسر خود در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شود و اجازه نامه مربوطه را از طریق امضا کردن یک فرم محضری رضایت نامه خروج از کشور زن کسب کنند.

البته تنظیم فرم محضری رضایت نامه، در دفتر اسناد رسمی و درج امضا و مهر سردفتر در ذیل آن مستلزم آن است که مدارک خاصی نیز به دفتر اسناد رسمی محل مراجعه، ارائه شود که این مدارک، عبارتند از:

  • کارت ملی و شناسنامه زوجه
  • کارت ملی و شناسنامه زوج
  • فرم تکمیل شده پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه که پیش از این از یکی از دفاتر پلیس + 10 گرفته شده است.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی آیا زنان بیشتر از 110 سکه را می توانند از همسرشان مطالبه کنند؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 377

به "چند نکته مهم پیرامون گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته مهم پیرامون گرفتن اجازه خروج از کشور از مرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید