شکار مریخ به وسیله اماراتی ها خبرساز شد، عکس

به گزارش خبر آزمون، دیجیاتو نوشت: مدارگرد مریخ امارات نقشه خیره کننده ای از سیاره سرخ منتشر کرد. از آنجا که این نقشه وضوح بسیار خوبی دارد، می تواند به دانشمندان یاری کند تا به تعدادی سؤالات بی پاسخ درباره سیاره سرخ پاسخ دهند.

شکار مریخ به وسیله اماراتی ها خبرساز شد، عکس

نقشه ای که مدارگرد مریخ امارت از سیاره مریخ منتشر نموده است، می تواند جزیٔیات این سیاره و ویژگی های زمین شناسی آن را با دقت بالا و به صورت سه بعدی نمایش دهد.

از آنجا که این نقشه وضوح بسیار خوبی دارد، می تواند به دانشمندان یاری کند تا به تعدادی سؤالات بی پاسخ درباره سیاره سرخ پاسخ دهند؛ ازجمله اینکه چگونه مریخ به یک سیاره خشک و سنگی تبدیل شد علیرغم اینکه زمانی سیاره ای مملو از آب بوده است.

نقشه مذکور به وسیله تیمی از دانشمندان در دانشگاه NYUAD ابوظبی و مرکز علوم فضایی امارات متحده عربی ساخته شده است. محققان در این پروژه از داده های جمع آوری شده از مدار سیاره سرخ به وسیله مأموریت مریخ امارات EMM که با نام Al-Amal یا Hope نیز شناخته می گردد، استفاده نموده اند.

این نقشه سیاره مریخ را از دید سیستم تصویربرداری پیشرفته Hope با نام سیستم تصویربرداری اکتشافی امارات یا EXI نشان می دهد و گواهی نفوذ امارات به دنیای علوم فضایی است.

در ایجاد این نقشه، دانشمندان بیش از سه هزار مشاهده EXI از مریخ در یک سال را - دوره ای که معادل دو سال زمینی است - در کنار هم قرار دادند تا از ترکیب آن ها یک نقشه رنگی فراوری نمایند.

این نقشه کلاهک های یخی قطبی، کوه ها و آتش فشان های طولانی غیرفعال و بعلاوه بقایای رودخانه ها، دریاچه ها و دره های باستانی را نشان می دهد که حدود 3.5 میلیارد سال پیش مملو از آب بوده اند. این نقشه بدین ترتیب می تواند به دانشمندان سیاره شناسی یاری کند تا درک بهتری از تغییرات آب وهوایی مریخ در گذشته داشته باشند.

دانشگاه NYUAD در بیانیه ای پس از انتشار این خبر نوشت امیدواریم نقشه تازه مریخ به جوانان در امارات متحده عربی انگیزه دهد تا فعالیت گسترده تری در زمینه علوم فضایی و مهندسی فضایی داشته باشند.

NYUAD بعلاوه نوشت ما قصد داریم نقشه خود را به عنوان بخشی از اطلس تازه و پیشرفته مریخ به دو زبان عربی و انگلیسی در دسترس عموم قرار دهیم. رهبر گروه و دانشمند تحقیقاتی دیمیترا آتری در این بیانیه گفت: امید این است که دسترسی آزاد به این نقشه بتواند راه را به صورت عملی برای تحقیق گسترده دانشجویان ما روی این پروژه باز کند تا اطلاعات بیشتری از مریخ بدست آوریم.

جالب است بدانید مدارگرد Hope اولین مأموریت بین سیاره ای امارات متحده عربی و در کل دنیا عرب است. این فضاپیما به سفارش امیران امارات در سال 2020 از ژاپن پرتاب شد و پس از حدود هفت ماه در مدار سیاره مریخ نهاده شد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 فروردین 1402 بروزرسانی: 13 فروردین 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 359

به "شکار مریخ به وسیله اماراتی ها خبرساز شد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار مریخ به وسیله اماراتی ها خبرساز شد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید