زوال مهم ترین ذخیره گاه بادامشک منطقه ترشیز

به گزارش خبر آزمون، خبرنگاران/خراسان رضوی کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد گفت: هر چند ذخیره گاه بادامشک شهرستان خلیل آباد مهم ترین ذخیره گاه در منطقه ترشیز محسوب می شود اما به خاطر خشکسالی و آفات رو به زوال است.

زوال مهم ترین ذخیره گاه بادامشک منطقه ترشیز

احمد بناء طرقی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ذخیره گاه بادامشک با مساحت 360 هکتار در جنوب شرقی شهرستان خلیل آباد واقع شده است، اضافه کرد: بیشترین میزان تراکم این درختان در منطقه خود ذخیره گاه و تپه هاست.

وی اظهار کرد: چون مردم محلی برای این ذخیره گاه جنگلی احترام خاصی قائل هستند، این فرصت مناسبی را برای جلب مشارکت آن ها در حفظ و حراست و مراقبت از این ذخیره گاه فراهم آورده است؛ حتی اگر درختی در این منطقه خشک شود، هرگز آن را برای درست کردن زغال قطع نمی کنند.

این کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد عنوان نمود: مردم این منطقه از قدیم معتقدند که اگر درختی از ذخیره گاه بادامشک را قطع کنند، اتفاق ناگواری برایشان رخ می دهد و این موجب شده خود اهالی هم در حفظ و احیای ذخیره گاه جنگلی تلاش کنند.

وی شرح داد: از سال 84 برای ذخیره گاه جنگلی بادامشک شهرستان خلیل آباد طرح مدیریتی تهیه و کارهای مطالعاتی آن انجام شد و تا کنون به منظور جلوگیری از انقراض این ذخیره گاه پروژه های بیولوژیک بذرکاری و نهال کاری در سطح 50 تا 60 هکتار از اراضی ذخیره گاهی اجرا شده است.

بناء طرقی بیان کرد: متأسفانه در آخرین بازدیدی که با حضور کارشناسان استان از این محل داشتیم، خشکسالی و آفات موجب شده ذخیره گاه بادامشک رو به زوال برود.

وی گفت: خشکسالی های اخیر در کنار آفات و امراض ذخیره گاه مذکور را تهدید نموده و آن را در معرض انقراض قرار داده است؛ به حدی که نهال های جوان هم از این خطر مصون نماندند.

این کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد اضافه کرد: هر چند برای جلوگیری از خشک شدن این ذخیره گاه نمونه برداری هایی از طریق کارشناسان استان انجام شده و منتظر جواب هستیم ولی اگر راهی هم باشد، به تنهایی نخواهیم توانست آن را انجام دهیم و برای حفظ و نجات نهال های جوان نیاز به مشارکت و همراهی شهروندان داریم.

وی با بیان اینکه کاهش شدید اعتبارات موجب شده طی 4 سال گذشته هیچ کار اجرایی نتوانیم در منطقه انجام دهیم، اظهار کرد: برخی از این درختان بالغ بر 150 سال سن دارد.

بناء طرقی شرح داد: هر چند این تنها ذخیره گاه مهم شهرستان خلیل آباد است اما از سویی چرای دام هم به تهدیدی تبدیل شده که می طلبد دامداران همکاری لازم را داشته باشند.

وی عنوان نمود: چون این ذخیره گاه در منطقه نقاب و میرآباد واقع شده است، دامداران این 2 روستا را ساماندهی نموده ایم و برای 41 دامدار پروانه مرتع داری صادر نموده ایم.

کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد گفت: هر چند تا کنون به مساحت 7000 هکتار طرح مرتع داری را تهیه نموده ایم اما برای تخصیص بودجه و بهبود مرتع کار خاصی انجام نشده است.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه در کل منطقه ترشیز مانند ذخیره گاه بادامشک خلیل آباد با این میزان تراکم نداریم اما اگر به آن رسیدگی نشود، بین 10 تا 15 سال آینده آن را از دست خواهیم داد و باز گرداندن آن غیر ممکن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 81

به "زوال مهم ترین ذخیره گاه بادامشک منطقه ترشیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوال مهم ترین ذخیره گاه بادامشک منطقه ترشیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید