خبر خوش هواشناسی برای مردم

به گزارش خبر آزمون، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش نسبی دما از هفته آینده اطلاع داد و با اشاره به وقوع توفان شن در شرق کشور نیز اظهار کرد: این توفان ها تا سرانجام تابستان ادامه خواهند داشت.

خبر خوش هواشناسی برای مردم

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان درباره شرایط دمایی کشور طی روز های آینده اظهار کرد: تا روز پنجشنبه (12 مرداد) روند افزایش دما برای غالب نقاط کشور و از روز آدینه به ویژه روز شنبه (13 و 14 مرداد) کاهش دما پیش بینی می گردد، اما کاهش دما به معنای خنک شدن هوا نیست چراکه در فصل تابستان نمی توان توقع خنک شدن هوا را داشت و کاهش دما در حد دو تا سه درجه سانتیگراد است.

پاییز پرخطری پیش روست؟

وی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر وقوع بارش های شدید و پیش رو بودن پاییز پرخطر گفت: پیش بینی های فصلی به طور معمول بر اساس احتمالات انجام می شوند وامکان پیش بینی های یقینی برای بازه زمانی بلند مدت و فصلی وجود ندارد. در پیش بینی های فصلی برخلاف پیش بینی کوتاه مدت، عدد و رقم و آماری ارائه نمی گردد و به صورت مقایسه ای با حد نرمال و یا میانگین بلند مدت بیان می گردد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره بارش های پاییزی اظهار کرد: براساس پیش بینی های فصلی و نقشه ها و شواهد، به احتمال 70 درصد برای پاییز امسال بارش های نرمال و در بعضی نقاط بیش از حد نرمال پیش بینی می گردد و دیگر شاهد کم بارشی نخواهیم بود.

وی با تاکید براینکه نمی توان پدیده سیل را به صورت فصلی و بلندمدت پیش بینی کرد، گفت: پدیده سیل تنها دو تا سه روز پیش از وقوع حادثه می توان پیش بینی و اطلاع رسانی کرد. اگر پیش بینی این پدیده از چند ماه گذشته ممکن بود که دیگر سیل رخ نمی داد و کاملا می توانستیم آن را کنترل کنیم. در هیچ کشوری و در هیچ نقطه ای از دنیا این پدیده قابل پیش بینی نیست بنابراین پیش بینی بارش و سیل برای پاییز چندان منطقی به نظر نمی رسد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به هشدار های هواشناسی در بعضی نقاط کشور و تداوم این شرایط تا سرانجام تابستان گفت: توفان های شن و ماسه کم و بیش تا سرانجام تابستان می تواند رخ دهد. با توجه به اینکه چند سال پی در پی خشکسالی بر کشور حاکم بود، کانون های گرد و خاک فعال شده اند بنابراین در پی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک رخ می دهد بنابراین طی تابستان نیز هرچند وقت یک بار شاهد خیزش گرد و خاک و توفان های شن و ماسه هستیم.

آیا بارش های سیل آسا موجب کاهش گرد و غبار می گردد؟

ضیاییان در سرانجام درباره تاثیرگذاری بارش های سیل آسا بر کاهش و کنترل گرد و خاک در نقاط مستعد و کانون های گرد و خاک توضیح داد: این بارش ها در فصل تابستان و درمناطقی همانند جنوب سیستان و بلوچستان نرمال است و در بیشتر مواقع در بازه زمانی بعد از ظهر و به صورت نقطه ای و رگبار های شدید رخ می دهند و به علت اینکه سطح وسیعی از کشور را پوشش نمی دهند، نمی توانند موجب تثبیت کانون های گرد و خاک شوند بنابراین در کنترل توفان های شن و ماسه تاثیر مثبتی ندارند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 408

به "خبر خوش هواشناسی برای مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش هواشناسی برای مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید