بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج کشور فرصت است

به گزارش خبر آزمون، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: مهاجرت دانشجو ها در صورتی که برنامه ای برای بازگشت آن ها داشته باشیم، فرصت است.

بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج کشور فرصت است

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خبرنگاران گفت: آمار ها نشان می دهد از سال 80 تا به امروز، 37 درصد از منتخبان المپیاد دانش آموزی و 25 درصد از رتبه های اول تا 150 کنکور سراسری خارج از ایران تحصیل می کنند.

وی اضافه نمود: 60 هزار دانشجوی ایرانی در حال حاضر در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل می کنند که این رقم 1.5 درصد از جمعیت دانشجویی کشور را پوشش می دهد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران خاطرنشان کرد: به طور میانگین 4 تا 5 درصد از دانشجویان جهان، خارج از کشور خود تحصیل می کنند؛ بنابراین آمار 1.5 درصد نسبت به میانگین جهانی بسیار کمتر و قابل توجه تر است.

صلواتی ادامه داد: در سال 2000، بیش از 17 هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور تحصیل می کردند و در آن سال رتبه جهانی ایران در دانشجو فرستی در رده 26 قرار داشت، با گذشت زمان در سال 2012 تعداد دانشجو های ایرانی خارج از کشور به 50 هزار رسید و رتبه ایران به 11 جهان صعود پیدا کرد.

وی شرح داد: تعداد دانشجو های خارج از کشور، در مقایسه با زمانی که در رتبه 11 جهان قرار داشتیم بیشتر شده، این موضوع نشان دهنده پیشروی کشور های دیگر است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: افزایش تعداد دانشجو های مهاجر هم می تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی، بستگی به برنامه های کشور برای دانشجو های مهاجر خود دارد.

صلواتی خاطرنشان کرد: درصورتی که یک کشور زمینه های لازم برای بازگشت دانشجو های مهاجر خود داشته باشد، مسلما مهاجرت دانشجویان برای این کشور می تواند به یک فرصت تبدیل شود تا این افراد در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کنند و علم خود را در کشور خود خرج کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 56

به "بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج کشور فرصت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج کشور فرصت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید