از علت تا درمان اگزمای پوست سر در بچه ها

به گزارش خبر آزمون، توجه داشته باشید در صورت عدم شروع فرایند درمان در همان مراحل اولیه احتمال توسعه اگزمای پوست سر به سایر نقاط چرب صورت مانند بینی، ابروها و پلک ها وجود دارد و در برخی مواقع مشاهده می شود اگزما بر مجرای گوش نیز تاثیرات مخرب داشته و منجر به تخلیه مایعات از داخل گوش می شود.

از علت تا درمان اگزمای پوست سر در بچه ها

اگزمای پوست سر در بچه ها و نوزادان

اگر دیدید که نوزادتان به شکلی مکرر و مداوم در حال خاراندن سر یا پیشانی خود است، ممکن است به انواع عارضه های پوستی دچار شده باشد. خارش هایی که روی سر به مدت زیادی ادامه پیدا می کنند و پوست سر را خشک، قرمز و پوسته پوسته می کنند اگزما هستند. از هر ده کودک، یکی دچار اگزمای پوست کف سر می شود.

بیشتر بچه ها و نوزادانی که دچار خارش پوست سر می شوند اگزما دارند. اگزما پوست سر را خشک و حساس می کند و یک پوست خشک به راحتی دچار شوره می شود، بنابراین در بچه های که اگزمای سر دارند شوره هم دیده می شود. اگزمای کف سر یا سبورئیک درماتیت در نقاطی از بدن اتفاق می افتد که غدد چربی زیادی دارند، نقاطی مثل کف سر، بینی و پشت کمر. در نوزادان این عارضه بیشتر در سر دیده می شود.

وقتی سن نوزاد بالاتر برود، علائم اگزمای سر معمولا به شوره خلاصه می شوند. علت دقیق اگزمای کف سر در نوزادان و بچه ها مشخص نیست اما خیلی از متخصصان می گویند که ترکیبی از ژنتیک، مخمرهای طبیعی بدن، عوامل محرک شیمیایی مثل شامپو یا صابون و هوای سرد و خشک باعث ایجاد این بیماری (در پی ترشح بیش از مقدار غدد چربی) می شود. در نوزادان خیلی کم سن و سال، ممکن است هورمون های بدن مادر موجب ایجاد اگزما روی پوست سر بشوند.1

علائم اگزما پوست سر

ریختن پوسته های سفید یکی از بارزترین علائم اگزمای پوست سر است.

اگزمای پوست سر گاهی اوقات درماتیت سبورئیک می باشد که با نام شوره سر شناخته شده و نسبتا رایج است. اگزمای پوست سر ممکن است با خارش، قرمزی و التهاب همراه بوده و درمان آن به مراتب سخت تر از کنترل علائم اگزما در سایر نقاط سر و بدن می باشد و هرچند کنترل علائم امکان پذیر است اما بطور کامل قابل درمان نیست.

همچنین این بیماری اگر در نوزادان زیر 3 ماه مشاهده شود اغلب بین 6 تا 12 ماهگی رفع می شود اما احتمال بروز علائم پس از دوران بلوغ زیاد می باشد.

بطور دقیق اطلاعات علمی در این زمینه وجود ندارد اما بنظر می رسد استرس، هورمون ها و بیماری های متفاوتی می توانند باعث بروز این بیماری شوند و مردان مقداری بیشتر از زنان با اگزمای پوست سر روبرو می شوند.

البته یک سری شرایط دیگر مانند تضعیف سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن مانند ابتلا به پارکینسون و HIV ، بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اکنه و روزاسه و یا آلرژی، آسم و تب یونجه احتمال ابتلا به اگزمای پوست سر را افزایش می دهند.

سبوم نوعی مخمر است که روی پوست زندگی کرده و از طریق غدد چربی ترشح می شود. تولید زیاد سبوم باعث چرب شدن پوست سر و رشد قارچ طبیعی بنام مالاسزیا شده که شوره سر را ایجاد می کند و پاسخ ایمنی بدن به چنین شرایطی باعث بروز بثورات پوسته پوسته بر روی سر می شود.2

چه عواملی منجر به خشکی پوست سر در نوزادان می شوند؟

یکی از انواع رایج خشکی پوست سر در نوزادان، عارضه ای به نام کلاه گهواره (cradle cap) است که به آن، درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره در نوزادان هم گفته می شود. اگرچه علت دقیق کلاه گهواره مشخص نیست، اما باور بر این است که می توان آن را به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی نسبت داد. این عارضه همچنین گاهی اوقات به علت رشد بیش از حد قارچ مالاسزیا در سبوم (چربی) زیر پوست رخ می دهد.

یکی از انواع رایج خشکی پوست سر در نوزادان، عارضه ای به نام کلاه گهواره (cradle cap) است که به آن، درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره در نوزادان هم گفته می شود. اگرچه علت دقیق کلاه گهواره مشخص نیست، اما باور بر این است که می توان آن را به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی نسبت داد.

کلاه گهواره سبب پوسته های ضخیم و چرب روی پوست سر می شود، که ممکن است رنگ آن ها از سفید تا زرد متغیر باشد. اگر نوزادتان به کلاه گهواره مبتلا باشد، ممکن است در سایر قسمت های چرب بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و گوش ها هم دچار این پوسته ها شود. کلاه گهواره سبب خارش نمی شود و نوزاد شما را اذیت نمی کند.

شوره سر هم می تواند سبب خشکی پوست سر شود. شوره پوست سر نوزاد، یک نوع درماتیت سبورئیک در نوزادان است. برخلاف کلاه گهواره، شوره سر سفید و خشک بوده و گاهی اوقات سبب خارش می شود. ممکن است شوره سر، علت ژنتیکی داشته باشد. اگر والدین پوست خشکی داشته باشند، ممکن است پوست نوزاد هم خشک شود.

شستن بیش از حد پوست نوزاد سبب شوره سر نمی شود. اما اگر نوزادتان به شوره سر مبتلا است، بهتر است تعداد دفعات شست وشوی پوست سر او را کاهش دهید. برای پیشگیری از بدتر شدن خشکی، به جای شست وشوی روزانه، پوست سر نوزادتان را یک روز در میان بشویید. توجه داشته باشید که آب و هوای سرد و رطوبت کم هم می توانند شوره سر را بدتر کنند.

آلرژی هم یکی دیگر از عواملی است که می تواند سبب خشکی پوست سر در نوزادان شود، هرچند این عامل نسبت به سایر عوامل، شیوع کمتری دارد. اگر خشکی پوست سر نوزادتان با بثورات پوستی قرمز و خارش دار همراه بود، ممکن است علت آن آلرژی باشد.3

درمان اگزمای سر در بچه ها

بهتر است برای بررسی دقیق خارش یا حساسیت پوست سر کودک به دکتر پوست مراجعه کنید و بعد از آن اقدام مناسب را انجام دهید. اگر اگزما علت این حساسیت است، فعلا از مواد محرک و معطل روی پوست سر استفاده نکنید و حتی شامپویی که استفاده می کنید را متوقف کنید (از پزشک بپرسید با چه شامپویی باید پوست سر کودک را تمیز کنید).

بدن کودک را مرطوب نگه دارید، برای این کار می توانید در خانه یک دستگاه بخور کوچک قرار بدهید. داروهای مختلفی مثل پمادهای کورتونی هم در رفع علائم اگزما موثر هستند. همچنین اگر این اگزما ناشی از حساسیت باشد، پزشک می تواند با تجویز آنتی هیستامین با حساسیت بدن کودک یا نوزاد مبارزه کند. اسپری ها و کرم های ضدقارچ هم برای کاهش التهاب پوست نوزاد سر مفید خواهند بود.1

آیا می توان از اگزما در بچه ها پیشگیری کرد؟

به باور متخصصان، اگزما پدیده ای ارثی است و در نتیجه راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. اما با توجه به اینکه عوامل محرک می توانند اگزما را بدتر کند، با اجتناب از این عوامل محرک می توان از تشدید علایم جلوگیری کرده یا به بهبود آن ها کمک کرد. عوامل حساسیت زا عبارتند از:

گرده گل ها

کپک

گرد و غبار

موی حیوانات

هوای خشک و دارای رطوبت پایین زمستان

خشکی زیاد پوست

بعضی صابون ها و مواد شوینده

بعضی از انواع پارچه (مانند پارچه های پشمی یا بافت های خشن)

بعضی از انواع محصولات مراقبت از پوست، عطر و ادکلن (به ویژه آنهایی که حاوی الکل هستند)

دود سیگار

بعضی غذاها (بستگی به فرد دارد، اما فرآورده های لبنی، تخم مرغ، گندم، سویا و دانه ها رایج تر است)

استرس عاطفی

گرمای شدید

تعریق

در عین حال، جلوگیری از خاراندن ناحیه دچار راش می تواند مانع از بدتر شدن شرایط و آسیب شدید پوستی یا ایجاد عفونت ثانویه شود.4

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.doctorepoost.com

3.www.digikala.com

4.www.lafarrerr.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: kbazmoon.ir شناسه مطلب: 59

به "از علت تا درمان اگزمای پوست سر در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان اگزمای پوست سر در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید